Waar vind ik een overzicht met namen en plaatjes van de meest voorkomende vogels in Nederland?

Ik zou het leuk vinden om wat meer vogelsoorten te kunnen herkennen.

Toegevoegd na 27 minuten:
En waar vind ik een overzicht van plaatjes van hoe ze eruit zien in vlucht? Dat maakt ze soms herkenbaarder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (4)

Daar is een mooie website voor:
http://www.vogelvisie.nl/

Toegevoegd na 39 seconden:
In een groot aantal gevallen kun je er zelfs nog een geluid bijkrijgen, zodat je ze ook nog kunt (proberen te) herkennen aan hun geluid.

Toegevoegd na 32 minuten:
Als je trouwens nog iets leuks met vogels wilt doen:

http://www.beleefdelente.nl

Een site van de vogelbescherming, waarbij je gedurende de lentemaanden via een webcam een achttal vogels kunt volgen in hun nest. Hoe ze broeden, hoe de jongen uitkomen, hoe ze gevoederd worden en hoe ze op den duur het nest verlaten.
Hier kunnen af en toe trouwens ook best minder leuke beelden in naar voren komen zoals vorig jaar, toen een heel nestkastje koolmeesjes het niet gered heeft.

Dit jaar zijn de volgende vogels te volgen:
Steenuil, Oehoe, Ooievaar, Boerenzwaluw, Boomklever, IJsvogel, Purperreiger en slechtvalk.

Ik ben heel erg gecharmeerd van de uiltjes. Vooral de oehoe's waren vorig jaar leuk, toen ze hun eerste vliegoefeningen gingen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat met dat geluid is ook leuk zeg! Ik had er niet aan gedacht dat daar een database voor is, echt een heel leuke aanvulling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, leuk he...
Amadea
13 jaar geleden
Dat lijkt op het waarschuwingssignaal op het schoolplein dat de pauze was afgelopen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet eigenlijk meer denken aan het geluid van een nijlpaard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat het die vogel tussen het riet is die dit geluid maakt en niet de boot aan de andere kant van het meer die naar een andere boot toetert? :D
Geweldig geluid inderdaad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geluid van de alk is ook erg leuk!
En die leefde dan volgens de evolutietheorie vast in de buurt van varkens :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fynnya: of opstartende brommers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, inderdaad net een orka!
Wel een prachtige vogel trouwens, echt supermooi! (op deze foto althans, ik heb 'm denk ik nog nooit in het echt gezien, maar ik leef dan ook ver weg van de kust)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tip van de livevideo's van de vogelnesten, c4th!
De ooievaar loopt nu over zijn nest, echt leuk om te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan. Ben dol op vogels en deel leuke beelden graag met anderen.
Om een bepaalde vogel proberen te identificeren gebruik ik altijd al eerste deze lijst: http://vroegevogels.vara.nl/Vogel-Top-100.575.0.html
en hiermee kom je nog veel verder:
http://www.vogelvisie.nl/

Toegevoegd na 4 minuten:
'k Had nog niet gezien dat die tweede site al als antwoord gegeven was. Ter compensatie hier nog een goede derde mogelijkheid: http://www.vogel-pagina.nl/
Amadea
13 jaar geleden
Vogelbescherming Nederland heeft de 25 meest
voorkomende soorten op een rijtje gezet met foto.

Zie de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is ook handig, omdat het een lekker compact lijstje is. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Duidelijke foto met naam, lekker overzichtelijk. Onderaan de site kun je dan nog wat extra meer lezen over
de betreffende vogels.
Deze site heeft beschrijvingen en foto's en geluiden van vogels, uitgesplitst in biotopen, dus bijvoorbeeld stad, kust, en wintergasten: http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/

Ik heb zelf 'Vogels van Europa' van Capitool veldgidsen, een boek weliswaar, maar heel handig omdat je per soort een foto ziet van de volwassen vogel, zittend en in vlucht, soms ook foto's van het vrouwtje en de jonge vogel als die er anders uitzien. Plus daarbij ook een goede beschrijving en kleine plaatjes van vogels waar ze eventueel mee verward zouden kunnen worden.