Waarom landt zo'n vlinder steeds op hetzelfde plekje?

Vorig jaar gebeurde hetzelfde. Een atalanta vliegt nogal driftig hen en weer om dan met een duikvlucht te landen op exact dezelfde vierkante cm. op een tegel in de moestuin. Nu, een jaar later, zien we hetzelfde: weer een atalanta, vliegt als een dolle heen en weer en landt op dezelfde tegel. Zo'n vlinder gaat toch niet langer dan een jaar mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De grond absorbeert de zonnewarmte voor het allergrootste deel, maar een tegel absorbeert ook wel deze warmte, maar straalt het ook weer uit.
Daar zijn vlinders gek op, zonnewarmte.
Ook hebben ze op een tegel een goed overzicht op hun omgeving en kunnen ze alle kanten weg vliegen als dat nodig is.
Voel nu maar eens aan die tegel, als je tenminste zon gehad hebt kort geleden, dan voel je nog steeds de zonnewarmte uitstralen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het ook zijn dat deze vlinder zijn territorium bewaakt, en vrouwtjes wil lokken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is mij niets over bekend, vlinders paren vaak hoog in de lucht, ik zie ze wel vaak op de zelfde plaats terug komen, een soort rustplaats of uitzichtplaats.