waarom helpt hyperventileren?

als je veel CO2 hebt ga je toch meer EPO aanmaken waardoor je alsnog meer zuurstof krijgt. En waarom maakt het uit als je te weinig CO2 in je lichaam hebt? dan gaat je zuurgraad oplaag maar doet dit iets met osmose? graag in detail treden...

Toegevoegd na 1 uur:
voor extra toevoegingen zie de reactie op het antwoord van vierkantswortel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Hyperventilatie betekent letterlijk te veel (hyper) ademen (ventilatie). Wie hyperventileert, ventileert meer dan nodig om de pCO2 op de normale hoogte te houden. Hyperventilatie moet niet gedefinieerd worden als "snel ademhalen" (tachypnoe); dit kan namelijk best normaal zijn, bijvoorbeeld bij inspanning. Afhankelijk van de situatie kan men, bijvoorbeeld bij een metabole alkalose, snel ademhalen, maar nog last hebben van hypoventilatie.

OORZAKEN
Stress, overbelasting, oververmoeidheid of een paniekaanval, verkeerde ademhalingstechniek, te snel ademen
Metabole acidose, bijvoorbeeld bij ontregelde diabetes mellitus type 1
Hypoxie, zoals bij een astma-aanval, bij bergbeklimmen, bij zware inspanning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
K vraag om te leren dus dit had ik al gelezen op wikipedia.
maar dit geeft nog geen antwoord op mijn vragen.
toch bedankt voor t antwoorden!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn een paar foutjes in je redenering geslopen. Hyperventileren helpt voor het afvoeren van CO2. CO2 maakt het bloed zuur, dus bij hyperventileren gaat de pH (zuurgraad) omhoog --> minder zuur. Hyperventileren is dus het mechanisme om het bloed minder zuur te maken. Dit kan het geval zijn bij verhoogde inspanning, want dan produceer je meer CO2 en ook meer andere zuren, zoals melkzuur. Elke ziekte waarbij het lichaam een overmaat aan zuur produceert, kan snel (kwestie van minuten) gecompenseerd worden door te hyperventileren --> het zure CO2 wordt uitgeademd en de zuurgraad van het bloed normaliseert onmiddellijk. Wat EPO (=erytropoëtine) betreft: de nieren produceren EPO als er te weinig zuurstof door de nieren komt, dus onafhankelijk van de CO2. EPO zorgt ervoor dat het lichaam meer rode bloedcellen produceert zodat die meer zuurstof kunnen opnemen. De productie van rode bloedcellen duurt een poosje, dus EPO heeft pas effect als het lichaam de rode bloedcellen heeft geproduceerd. Tot slot: Waar je een link naar "osmose" haalde, is me niet duidelijk. Misschien kan je daar wat duidelijkheid over scheppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry --> per ongeluk als reactie gepost ipv als antwoord. Heb al copy paste gedaan !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 mensen hebben geprobeerd te antwoorden, was williswaar niet helemaal wat k gehoopt had, maar heb er toch wat van geleerd.

Andere antwoorden (1)

Er zijn een paar foutjes in je redenering geslopen.

Hyperventileren helpt voor het afvoeren van CO2. CO2 maakt het bloed zuur, dus bij hyperventileren gaat de pH (zuurgraad) omhoog—> minder zuur.

Hyperventileren is dus het mechanisme om het bloed minder zuur te maken. Dit kan het geval zijn bij verhoogde inspanning, want dan produceer je meer CO2 en ook meer andere zuren, zoals melkzuur.

Elke ziekte waarbij het lichaam een overmaat aan zuur produceert, kan snel (kwestie van minuten) gecompenseerd worden door te hyperventileren—> het zure CO2 wordt uitgeademd en de zuurgraad van het bloed normaliseert onmiddellijk.

Wat EPO (=erytropoëtine) betreft: de nieren produceren EPO als er te weinig zuurstof door de nieren komt, dus onafhankelijk van de CO2. EPO zorgt ervoor dat het lichaam meer rode bloedcellen produceert zodat die meer zuurstof kunnen opnemen. De productie van rode bloedcellen duurt een poosje, dus EPO heeft pas effect als het lichaam de rode bloedcellen heeft geproduceerd.

Tot slot: Waar je een link naar "osmose" haalde, is me niet duidelijk. Misschien kan je daar wat duidelijkheid over scheppen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Om nog te antwoorden op "waarom maakt het uit als je te weinig CO2 in je lichaam hebt?"

Te weinig CO2 hebben kan alleen door te snel te ademen zonder dat dit nodig is, dus wanneer het bloed niet te zuur is.
Je blaast dan meer zuur weg dan nodig en het bloed is dan niet meer zuur genoeg. Het wordt alkalisch. In dat geval treden er een hoop neveneffecten op in de cellen die net voldoende zuurheid nodig hebben om goed te functioneren. Bij hyperventilatie door emotie zie je goed wat er gebeurt: je lippen en vingers beginnen te tintelen en als je maar lang genoeg doorgaat en dus heel veel CO2 uitblaast gaan je spieren zelfs in verkrampte positie.

Gelukkig is dat volledig omkeerbaar en ook heel snel omkeerbaar --> gewoon veel trager ademen om de CO2 weer te laten ophopen tot normale hoeveelheid en alle cellen werken weer normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoewel ik het een heel helder antwoord vind (daarom gaf ik net een +je) zijn een aantal dingen toch nog niet duidelijk...
...want bij hyperventilatie doen mensen toch vaak een zak voor de mond, hierdoor krijgen ze meer CO2 in het lichaam en voor de maak van epo hoeft niet eerst bloedcellen gemaakt te worden, deze zijn namelijk constant in het lichaam, op het moment dat er te weinig O2 is en dus teveel CO2 verandert de zuurgraad die voor de aanmaak van EPO zorgt (althans dat dacht ik in de les geleerd te hebben) en EPO zorgt ervoor dat er meer rode bloedcellen gemaakt kunnen worden. (er zit dus inderdaad enige vertraging op deze werking) verder de link naar osmose had ik gelegd omdat de zuurgraad en viscositeit verandert door de verandering van O2 en CO2 en door het aantal rode bloedcellen (als gevolg van epo
dit zou volgens mij moeten leiden tot verminderde afgifte van voedingsstoffen en tot vermeerderde opname van water bij de haarvaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijkomende verduidelijking: - mensen die "zomaar" hyperventileren hebben teveel CO2 uitgeblazen. Om dat te normaliseren moeten ze ofwel langzamer ademen (wat ze vaak moeilijk vinden dan, omdat ze zwaar gestresst zijn) ofwel de CO2 die ze uitblazen maar weer terug inademen. Er is immers voldoende zuurstof in een zak om een poosje te kunnen ademen in die zak. - EPO: epo is een hormoon dat gemaakt wordt door de nieren als de nieren te weinig zuurstof in het bloed opmerken. Dus afhankelijk van O2 (niet van CO2). Zodra de nieren epo hebben afgescheiden, stimuleert epo het beenmerg om MEER rode bloedcellen (RBC) aan te maken. Dit is voor het lichaam de beste manier om MEER zuurstof te kunnen opnemen... dus meer RBC's aanmaken.
Mensen met bloedarmoede hebben te weinig RBC's en daardoor ook te weinig zuurstof in het lichaam --> de nieren detecteren dat en scheiden EPO af --> het epo gaat naar het beenmerg en "beveelt" om meer RBC's te maken. - Osmose:
1) Osmose is niet afhankelijk van de viscositeit.
2) De viscositeit verandert niet door O2 of CO2.
3) De afgifte van voedingstoffen is niet afhankelijk van osmose, noch van viscositeit, noch van O2, noch van CO2.
4) De opname van water bij de haarvaten is INDERDAAD afhankelijk van de osmose (maar niet van O2, niet van CO2, niet van EPO, niet de viscositeit)
---> wateropname en hyperventilatie hebben niets met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb chronische hyperventilatie, ik hyperventileer dus altijd hoewel ik normaal adem, en in zo een geval adem je niet snellen, en helpt langzamer ademen dus niet
daar heb je dus een hoop neveneffecten van, vermoeidheid, pijnlijke spieren, zowel warmte opwellingen als koude rillingen, concentratie moeilijkheden ..........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hyperventileren helpt voor het afvoeren van CO2.
mensen die "zomaar" hyperventileren hebben teveel CO2 uitgeblazen.
twee citaten van je die tegenstrijdig zijn toch? je viscositeit is wel van invloed op osmose, dus dat klopt al niet! het deel over epo snap ik nu, dus daarvoor dank je. waarom het uitmaakt als je te weinig CO2 hebt snap ik nog steeds niet. -->door PH verandering treden neveneffecten op. welke dan? ik waardeer je antwoord weldegelijk, maar ben toch heel critisch, omdat ik het zelf perfect moet weten (vind ikzelf) als ik voor de klas sta.