jazeker, net zo goed als op kleine kinderen.
het is toch regelmatige aandacht, waar zowel mens als dier van op kunnen knappen.
Rieneke1
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
Is dat wetenschappelijk onderzocht dat placebo-effect ook bij dieren optreedt? Dus dat een pilletje kalk hetzelfde doet als een medicijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het eigenlijk de aandacht die het dier krijgt, die geneest en niet de placebo, die dat doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja nou en of dat onderzocht is, in het kader van onderzoeken naar homeopathie bij dieren. Daaruit blijkt dat die net zo werkzaam zijn als placebo's, waarbij het geloof in het middel van het baasje de doorslag geeft.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb dat wel geleerd in mijn opleiding itsme, maar ik heb zo gauw geen bron voor je of tijd om die te zoeken.
ik kom er later op terug. en het is natuurlijk niet zo dat een pilletje kalk hetzelfde doet als een medicijn.
bij een ernstig ziek dier zal je toch echt medicijnen toe moeten dienen, en heeft een placebo weinig tot geen effect.
maar bij wat vage klachten kan een dier al opknappen doordat hij structureel extra aandacht krijgt.
net zo als bij mensen eigenlijk.
Rieneke1
12 jaar geleden
toch nog even wat gevonden.
http://www.kloptdatwel.nl/2011/02/05/placebo-effect-bij-dieren/
itsme
12 jaar geleden
rieneke, interessante link. Met name ook de hele discussie die er onder wordt gevoerd.
Rieneke1
12 jaar geleden
itsme, gisteren de link in haast geplaatst, zal de discussie eens lezen. mijn boeken zeggen: placebo-effect; het geven van een neppil levert meer verbetering op dan niets doen. mogelijke verklaringen voor het placebo-effect bij dieren: 1. cognitief proces.
2. verwachting??
3. endogene opiaten.
4. effect van menselijk contact.
Jazeker. Zeker zolang de voornaamste verzorger vertrouwen heeft in de therapie, zijn placebo's maar ook homeopathische medicijnen, net zo werkzaak bij dieren (en kleine kinderen) als bij (grote) mensen.
Grappig genoeg wordt de werkzaamheid bij kinderen en dieren vaak juist aangevoerd als bewijs dat homeopathie echt werkt, maar we weten allang dat het placebo-effect uitstekend 'overdraagbaar' is, en dit gegeven dus allerminst een bewijs daarvoor is.

Zelf een placebo (of homeopathisch medicijn) geven aan je eigen zieke dier als je weet dat het niks gaat doen, of een wild dier ermee proberen te behandelen is veel moeilijker en zal in de praktijk niet lukken. Het dier zelf heeft namelijk niet 'geleerd' dat het pilletje werkt, en kent de associatie ook niet.

Sommige intelligentere dieren daarentegen die meermalen een pilletje tegen een kwaal gekregen hebben, kunnen een volgende keer opknappen van een placebo, omdat ze zelf geleerd hebben dat een pilletje werkt. Mensapen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"zijn placebo’s maar ook homeopathische medicijnen, net zo werkzaak bij dieren (en kleine kinderen)...." Dat homeopathie net zo werkzaam is als placebo's is natuurlijk een ongelooflijk interessante bevinding voor iemand die de werking van homeopathie betwijfelt. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die betwijfel ik niet hoor ; ik weet wel zeker dat dat niet werkt, en dat is ook al meermaals bewezen. Maar juist door het placebo-effect blijven mensen er hardnekkig geloof aan hechten.