Weet iemand wat wordt bedoeld met bruto en netto primaire productie?

Kan iemand uitleggen wat de bruto en netto primaire productie is (van bijvoorbeeld een weiland)?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
7.2K

Antwoorden (1)

Organische stoffen zijn energierijk. Je kunt daarom ook zeggen dat de energie-inhoud van een organisme evenredig is aan de hoeveelheid organische stof waaruit het bestaat.
De totale biomassa die door de producenten in een ecosysteem wordt vastgelegd noem je de bruto primaire productie. De producenten gebruiken een deel van de biomassa voor de dissimilatie, de rest gebruiken ze om van te groeien (= biomassa aanmaken).
De gewichtstoename door deze groei heet de netto primaire productie. De netto primaire productie wordt uitgedrukt in gram drooggewicht.
Een voorbeeld: stel een plant maakt in één dag 5 gram glucose (bruto primaire productie). De plant verbrandt 3 gram per dag, er blijft dus 5 - 3 = 2 gram per dag over om in gewicht toe te nemen (netto primaire productie). Deze 2 gram is ‘beschikbaar' voor het ecosysteem, bijvoorbeeld om gegeten te worden. Daarom spreekt men ook wel van productiviteit van een ecosysteem: dat is de netto primaire productie per oppervlakte-eenheid per tijdseenheid.
https://www.10voorbiologie.nl/index.php?cat=9&id=701&par=711&sub=713
Een klein gedeelte van de zonne-energie wordt door planten vastgelegd in glucose. Dit is de bruto primaire productie. Een gedeelte daarvan wordt verbrand door de planten. Wat overblijft, wordt gebruikt om te groeien (biomassa). Dat is de netto primaire productie.
De netto primaire productie van een ecosysteem is de som van de netto primaire productie van alle planten in dát ecosysteem.