Welk menselijk orgaan meet en regelt de lichaamstemperatuur?

Ik lees op http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermoregulatie:

"Alleen zoogdieren en vogels zijn in beginsel endotherm, ze hebben een constante temperatuur en zijn hierdoor het hele jaar actief"

" Om te voorkomen dat de organen warmer dan 37 graden worden, wordt bij een hogere temperatuur de extra warmte verspreid over het lichaam. Hierdoor stijgt de lichaamstemperatuur in de ledematen en net onder de huid, de temperatuur blijft binnen in het lichaam 37 graden"

Waar en hoe wordt dit gestuurd? Waar wordt de temperatuur gemeten? Wat zijn de symtomen als er iets mis is met de sturing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
16.7K

Het beste antwoord

In een onderdeel van de hersenen, de hypothalamus zit o.a. onze 'thermostaat'

Als daar iets mis mee gaat krijg je koorts, of onderkoelingsverschijnselen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De huid speelt bij het constant houden van de lichaamstemperatuur ook een rol. Als de lichaamstemperatuur stijgt, bijvoorbeeld ten gevolge van inspanning of koorts, dan zal ook de temperatuur van het bloed (dat de hersenen bereikt) hoger zijn. De hersenen zenden dan impulsen langs zenuwen naar de bloedvaten en spieren van de huid. Deze verwijden zich dan, zodat het bloed dichter onder het huidoppervlak stroomt. Hierdoor kan het bloed warmte verliezen en zo de temperatuur weer op peil brengen. De extra hoeveelheid bloed die hierbij komt, geeft de huid zijn rode kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitleg die ik ooit heb gekregen van een arts is dat het hart sneller gaat kloppen op het moment dat de lichaamstemperatuur boven de 38 graden uit komt. Dit om het lichaam te koelen...

Ook speelt transpiratie een belangrijke rol in het afkoelen van het lichaam...

De huid meet in principe de temperatuur van het lichaam. Waarna het hart hierop reageerd m.b.t. de bloedcirculatie in het lichaam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lichaamstemperatuur wordt inderdaad geregeld door de huid. Als de temperatuur te hoog wordt, ontstaat vaatverwijding en ga je zweten. Hierdoor koelt de huid af. Indien de lichaamstemperatuur te hoog wordt, kun je een flauwte / zonnesteek krijgen. Als de lichaamstemperatuur te laag wordt, ontstaat vaatvernauwing, krijg je kippenvel en ga je rillen, om maar zoveel mogelijk warmte vast te houden. Indien je ernstig onderkoelt raakt, dan zal in het lichaam als eerste de doorbloeding ernstig verstoord raken in de minst belangrijke lichaamsdelen, zoals je vingers en tenen. Er is b.v. menig bergbeklimmer die weleens vingers of tenen verloren heeft. Indien je nog ernstiger onderkoelt raakt, kan dit uiteindelijk tot de dood leiden.
Het centrum voor de warmteregulatie bevindt zich in de hersenen. In dit centrum wordt de temperatuur geregeld aan de hand van de warmte van het door de hersenen stromende bloed en de via zenuwprikkels gemeten temperatuur van de huid. De hypofyse, hormonen en de schildklier zijn hierbij ook betrokken.
De lichaamstemperatuur wordt bij voorkeur rectaal (anaal) gemeten. Dit is het meest nauwkeurig. Onder de tong is ook mogelijk (0,3 bij meting optellen) of onder de oksel (0,5 erbij optellen)