Wat hebben insecten op dagen als deze op een hoogte van ongeveer 30 meter te zoeken ?

De zwaluwen zitten hoog deze dagen : dat is om voedsel (insecten) te vinden.
Maar wat hebben de insecten daar te zoeken? Daar is toch geen voedsel en rottend vlees op die hoogte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/moeder-zei-zwaluwen-laag-vliegen.82765

Het beste antwoord

Insecten moeten zich verspreiden en een heel gemakkelijke manier voor kleine insecten is om gebruik te maken van thermiek. Een insect dat toevallig op een gunstige plek komt kan miljoenen nakomelingen krijgen. Vaak zijn het schadeinsecten zoals tripsen en dit is hun manier om toevallig op een geschikte groep voedselplanten te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Vliegen de zwaluwen hoog dan is het weer schoon en droog, vliegen ze laag, regen voor vandaag." Een heel betrouwbare weerspreuk, die goed verklaarbaar is. Bij mooi weer zijn er opwaartse bewegingen in de lucht (thermiek) die de insecten mee omhoog nemen. De zwaluwen moeten het dan ook hogerop zoeken om aan voedsel te komen. Bij somber en nat weer blijven de insecten lager en vliegen de zwaluwen ook lager."

De insecten hebben daar in die luchtlagen dus niets te zoeken, maar ze worden meegenomen in de thermiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt doordat de opwaartse luchtdruk op warme dagen groter is. De insecten worden dan vanzelf meegenomen naar grotere hoogten.