Gaan wespen wel eens een bijenkorf binnen om honing te stelen?

Wespen houden van zoetigheid en daar hebben ze het voor het grijpen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4K

Het beste antwoord

Wespen eten kleine insecten, zuigen nectar uit de bloemen en stelen soms honing van de bijen.

Toegevoegd na 1 uur:
Bron-2:
Wespen vallen bijen wel eens aan om de honing te stelen maar dat is soms best oneerlijk want wespen kunnen 10 keer steken en bijen maar 1 keer.

Bron-3:
Onze bijen hebben, net als wespen, wel gif. Dat hebben ze hard nodig om hun huis te verdedigen tegen indringers als muizen, wespen en mensen die hun honing willen stelen. Die honing is hun wintervoorraad. Als de imker die weghaalt, geeft hij er suiker voor terug.

Bron-4:
Volwassen hoornaars houden van zoet voedsel. Ze drinken vruchtensappen en nectar van bloemen, en stelen zelfs honing van bijen.

Bron-5
De werkster moet het volk ook beschermen tegen vijanden. Ze begint daarmee als ze ongeveer 17 dagen oud is. De vijanden worden dan verjaagd of soms zelfs gedood. Op dit plaatje vallen werksters enkele wespen aan die de kast in willen. Deze wespen zullen nu vast en zeker geen honing meer stelen.

Toegevoegd na 1 uur:
Hier het ultieme bewijs van een wesp die honing steelt: http://www.youtube.com/watch?v=30dmeEFuEOo&feature=related
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een beetje kortaf . Lijkt me ook niet gevaarloos voor de wesp. Hoe komt de wesp zonder steken weg? Als je daar ook een antwoord op weet krijg je +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die uitdaging ga ik met je aan!
Geef me ff tijd om te zoeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Check http://www.youtube.com/watch?v=30dmeEFuEOo&feature=related
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw! Deze is ook mooi:
http://www.youtube.com/watch?v=R_DQYVppJG4&NR=1 Vanaf 3:00 zie je in slow motion hoe de hoornaar de bijen één voor één grijpt en in stukken bijt. Hap, kop eraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook deze is erg mooi. Weer een gigantische slachtpartij... En weer een paar keer een bij met één hap in twee stukken gereten:
http://www.youtube.com/watch?v=vQQk_B4hwEs Maar de Japanse honingbij heeft er iets op gevonden. Die trekt zich terug, en wacht tot de hoornaar in het nest is. Met hun achterlijven spreken ze met elkaar af wanneer ze zullen toeslaan. Als het moment daar is, duiken ze met z'n allen op de hoornaar. Maar ze steken niet. In plaats daarvan gaan ze trillen om zichzelf warm te maken. De bijen kunnen overleven tot 48°. Ze trillen de kern van de bijenklont warm tot een temperatuur van 47°. De hoornaar sterft bij 46°... Zie, huiver, en verbaas je over de vindingrijkheid van de evolutie:
http://www.youtube.com/watch?v=K6m40W1s0Wc

Andere antwoorden (2)

Gewone wespen zullen niet zo gauw en bijenkorf in gaan want dat wordt goed verdedigt.
De kornaarwesp doet dat dacht ik wel, als ik me goed herinner moordt hij alle bijen uit en rooft de larven uit de bijenkorf, maar hij steelt geen honing dacht ik.
Kon er niets over vinden, dus ik weet het niet zeker.

Toegevoegd na 43 minuten:
kornaarwesp moet zijn de hoornaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Alle* bijen uitmoorden? Da's een hoop moeite, het zijn er nogal veel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit en dokumentaire gezien waar grote wespen in heel korte tijd een heel bijenvolk vermoorden.
Ik weet bijna zeker dat het de hoornaar wesp was. Maar kan niets vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan iemand anders iets vinden. Ik ben benieuwd. De natuur is heel ingenieus, ze stelt ons telkens weer voor verrassingen, dus het zou best kunnen. Maar een paar duizend bijen vermoorden voordat je bij je honing kunt - pfoe!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.K. rot.. wel goed lezen, het gaat niet om de honing maar om de larven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, 't was een lange dag.
Wespen niet, bij mijn weten. De bijenkorf wordt te goed verdedigd, en een wesp wijkt teveel af van een bij (dat wil zeggen: hij lijkt in de verste verte niet op een bij) om "incognito" de korf in te gaan.

Er is wel een spinnensoort die een mierennest binnengaat. De spin heeft geuren die lijken op die van de mieren. De spin (acht poten) tilt zijn voorste twee poten op, loopt op de overige zes poten (als een mier), en doet alsof zijn voorste twee poten de antennes (voelsprieten) van een mier zijn.

Meestal gaat dat goed, en komt hij het nest binnen om larven te eten zonder te worden herkend. Soms wordt de spin herkend. Dan zit hij in het hol van de, eh, mier, en wordt hij ogenblikkelijk doodgebeten. En wellicht aan de larven gevoerd die hij had willen eten. 't Is letterlijk eten of gegeten worden...

Als je een spannend leven wilt, moet je reïncarneren als zo'n spin.