Waarom heeft een bij weerhaakjes aan de angel, waardoor die moet sterven na de steek ?

Hoe zou Darwin dit verklaard hebben ? Het kan toch geen enkel voordeel voor de soort opleveren dat ze moeten sterven na een steek ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn drie vragen ineen... Ik ga zoeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de belangrijkste vraag is; waarom die weerhaakjes ? Wat hebben ze eraan ?

Het beste antwoord

Ik zie eigenlijk alleen antwoorden die vertellen WAT er gebeurt en niet zo zeer waarom.
Ja, dat individuen zich opofferen voor de rest dat geloof ik wel maar als een bij niet dood zou gaan dan zou dat toch nog beter zijn voor de kansen van het voortbestaan van de soort?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, evolutie trekt zich nu eenmaal niets aan van wat wij mensen de optimale oplossing vinden, en gebruikt gewoon oplossingen die werken met de middelen die op dat moment voorhanden zijn. De soort kan zich schijnbaar prima redden zonder dat de stekenden overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar is het vanuit evolutionair oogpunt dan ook niet beter als de bij het gewoon zou overleven? Overigens denken we aan de huidige situatie vaak als een soort eindpunt van de evolutie. Zo van, nou dit is er dus van geworden. Elke generatie heeft zich hier denk ik wel "schuldig" aan gemaakt. Maar eigenlijk is elke fase een tussenfase en mogelijk is de natuur momenteel aan het leren hoe ze bijen kan laten steken zonder dat ze er aan dood gaan. Over 2000 jaar is dat misschien pas realiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@MrCor, dat laatste wat je schrijft was precies dat wat ik als antwoord wilde geven op je opbouwende kritiek. De angel is ontwikkeld als steekwapen tegen insecten (andere bijen). Het bleek ook tegen zoogdieren en vogels te werken. Dat voordeel (zoogdieren en vogels - lees: vijanden) afschrikken, woog zwaarder dan het overlijden van een paar bijen. Netto dus een voordeel. Maar, zoals je zegt: geen optimale oplossing. Wel de beste die op dat moment voorhanden was, en een verbetering ten opzichte van de situatie die daaraan voorafging. Zoals je zegt, als de bij er voldoende voordeel van heeft wanneer een bij die heeft gestoken, niet sterft, zal deze eigenschap zich in de loop van de komende paar duizend generaties ontwikkelen. Evolutie staat nooit stil, er ís geen eindpunt.

Andere antwoorden (4)

Als een bij een mens steekt, blijft de angel zo goed in de huid zitten dat het diertje zich letterlijk moet losscheuren. Hierdoor raakt de bij gewond en zal daarna dood gaan.
Het heeft dus geen nut om te moeten sterven, hij had gewoon niet een mens moeten steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel voor de soort is dat de dreiging voor de korf verjaagd is. De groep als geheel wordt dus gered door het offer van de individu. Bovendien wordt het steken gedaan door bijen die sowieso niet voor de voortplanting zorgen. Net als bij mieren hebben veel bijensoorten namelijk een duidelijke hiërarchische inrichting, waarbij er een koningin is die zorgt voor het nageslacht tezamen met een aantal mannetjes. Dit zijn niet degenen die de kolonie beschermen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zorgen die weerhaakjes alleen voor sterfte na de steek wanneer zoogdieren of vogels gestoken worden, en bestaat dit probleem niet wanneer andere insekten gestoken worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarmee bedoel ik dat de angel alleen afbreekt wanneer zoogdieren of vogels gestoken worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel dat jij noemt zou toch hetzelfde blijven zonder die weerhaakjes ? De korf-, cq. zelfverdediging zou toch ook kunnen met een angel à la die v een wesp ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals in mijn laatste toevoeging staat, geldt het verlies van de angel bij bijen alleen bij vogels of zoogdieren. Het is dus heel goed mogelijk dat de angels van bijen oorspronkelijk gebruikt werden om andere bijenkolonies, of concurerende insektensoorten, te verjagen, en is het verjagen van grotere diersoorten een relatief nieuwe ontwikkeling. En zoals al aangegeven, omdat het niet de stekers zijn die zorgen voor de voortplanting, is het ook niet geheel relevant of dit voor de steker een voordeel of een nadeel is. Voor de groep maakt het niet uit of deze overleeft of niet, zolang degene die wel de voortplanting regelt maar overleeft. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat de angel oorspronkelijk een totaal andere functie heeft gehad, waarbij de weerhaken een voordeel zijn geweest. Mogelijk is bijvoorbeeld dat de weerhaken aan de angel in een vroeger stadium gebruikt werden om openingen in bloemen te creëren in een zoektocht naar nectar. De angel kan dan met verloop van tijd steeds minder gebruikt worden voor de oorspronkelijke functie (omdat andere bloemen makkelijker nectar leveren, bijvoorbeeld, en de angel hiervoor dan niet meer gebruikt hoeft te worden), en een nieuwe functie krijgen, waarvoor deze niet helemaal ideaal is. Dit is niet tegenstrijdig met de evolutietheorie, die niet zoekt naar optimale resultaten, maar gewoon kijkt naar wat werkt met de beschikbare middelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord! Ik wou er zelf eigenlijk ook een geven, maar ik kan het niet beter.. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je door mij niet weerhouden, misschien kun je nog iets toevoegen dat ik over het hoofd heb gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijp ik het goed, dat als bijen andere insecten steken ze (meestal) niet vast komen te zitten, ondanks die weerhaakjes en het relatief harde chitineschild dat ze moeten doorboren ? Bronnetje ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom hier (http://www.absoluteastronomy.com/topics/Bee_sting) de volgende text tegen: "although the sting is in fact barbed so that it lodges in the victim's skin, tearing loose from the bee's abdomen and leading to its death in minutes, this only happens if the victim is a mammal (or bird). The bee's sting evolved originally for inter-bee combat between members of different hives, and the barbs evolved later as an anti-mammal defense: a barbed sting can still penetrate the chitinous plates of another bee's exoskeleton and retract safely." Wat overigens mijn andere verklaring zo snel tegenspreekt, dus die trek ik bij deze eventjes in. Ik kan zo snel geen directe wetenschappelijke onderzoeksresultaten vinden, ik ben aan het zoeken. De meeste pagina's die ik zo snel kan vinden houden zich echter meer bezig met het steken van mensen, en niet met het steken an sich.
het levert het voordeel op dat de gehele gifvoorraad die in de gifblaas zit over langere tijd in het gestoken dier of mens gepompt word waardoor deze meer last heeft van de steek en dus eerder geneigd is om de aftocht te blazen.waardoor minder aanvallen nodig zijn om het nest te beschermen. Enkele individuen worden opgeofferd zadat de rest zich kan bezighouden met de voedselvoorziening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee voordelen.

Ten eerste blijft niet alleen de angel zitten, maar ook de gifblaas. Nadat de bij zich heeft losgescheurd, blijft die gifblaas via de angel gif in het slachtoffer pompen.

Het slachtoffer heeft dus veel meer last van de steek dan wanneer de bij de angel had teruggetrokken en was weggevlogen. Het slachtoffer heeft ook meer last dan wanneer de bij was blijven zitten om zelf actief gif in het slachtoffer te gaan pompen, want dan zou het slachtoffer de bij doodslaan (zelfde eindresultaat voor de bij), en minder gif binnenkrijgen.

Ten tweede zijn alle werkbijen directe familie van elkaar. Er gaat dus wel een individu dood, maar de genen van dat individu hebben juist een hogere kans om te overleven: die genen zitten namelijk in alle honderden zusjes van de overleden bij.

Toegevoegd na 37 seconden:
Met dat laatste bedoel ik: bij het overleven van de soort gaat het om het overleven van de genen, niet het overleven van individuen.