hoe verloopt het proces dat 'versterven' heet bij oude mensen die geen voedsel meer willen?

Wat gebeurt er met een persoon in het laatste stadium van dementie die niet meer wil eten? Het enige wat we nog kunnen geven is dik-vloeibaar gemaakte koffie en vla-achtig zoet eten. Ook dat zal op den duur niet meer gaan. Maar dan? Heeft zo-iemand hongergevoel? Gaan de darmen niet heel erg protesteren en zeer doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
29K

Antwoorden (3)

Het lichaam gaat wennen aan het niet willen eten. Vaak gaat het lichaam dan ook eten afstoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de patient heel erg pijn krijgt dan wordt er morfine toegediend. Met de arts kun je bespreken of er ook slaapmiddel toegeduend kan worden zodat de patient het niet merkt.
Zij blijft dan slapen tot het lichaam op is, door het niet meer eten en drinken. Dit versterven kan 4-9 dagen duren. Al die tijd is de patient in slaap zonder pijn.
Wel moet je duidelijke afspraken maken met de arts, over de frequentie van het toedienen van de medicatie, want je wil natuurlijk niet dat de patient tussendoor toch nog wakker wordt en pijn heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat dit per persoon verschillend is, is hier moeilijk een passend antwoord op te geven.

Mijn ervaring, in het werken met ouderen is dat mensen al snel in een soort coma komen.

Maar het is niet uit te sluiten dat men wel een honger en/of dorst gevoel krijgt, de meeste demente zijn niet goed instaat meer om dit aan te geven.
Het nat maken van de mond en lippen wordt altijd gedaan, door het niet meer eten is de mondverzorging heel belangrijk.

Lichamelijke klachten kunnen ontstaan, ook al is hier ook vaak moeilijk achter te komen, maar als je iemand goed kent kan je wel 'zien' of iemand pijn heeft, dan zal er in overleg met de arts pijn medicatie gegeven worden. Meestal morfine, zoals hier al geantwoord.

Het hele proces van het stoppen met eten en drinken tot aan het sterven zal intensief begeleid worden door een arts en verpleegkundige of verzorgende ook in een thuis situatie.

Mijn ervaring is dat mensen vaak meer ontspannen lijken en rustiger zodra er gestopt wordt met eten en drinken, dit mede door de reactie van het lichaam wat de stofwisseling steeds 'lager' zet en eventueel de medicatie. Maar ik heb ook vaak gedacht: "Je was het vechten moe en het is goed zo"
Al sta je als verzorgende wel iets verder van mensen af dan wanneer het familie is
en zal het daardoor 'makkelijker' zijn om iemand te zien sterven

Ik heb in 20 jaar werk in verpleeghuizen veel mensen zo zien sterven en heb het nooit als een akelige dood gezien, meer als een langzaam wegzakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me er helemaal bij aansluiten, als iemand niet meer wil/kan eten en drinken, dan alleen nog de lippen en mond bevochtigen met lemon swabs, en iemand zakt in een paar dagen rustig weg.
Veel beter dan blijven worstelen met eten en drinken in welke vorm dan ook, met het risico dat iemand zich verslikt, met alle ellende van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, Nelly3. Jouw ervaringen hiermee zijn waardevol.