Kan iedereen dit met zijn duimen?

Bovenste afbeelding geeft normale houding van duim aan, onderste afbeelding geeft een in mijn ogen abnormale houding van duim aan.
Ik kan dit sinds kort met beiden duimen, eerst kon ik het alleen met mijn rechterduim.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik moest de bovenste afbeelding verwijderen om plaats te maken voor een schematische tekening.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor is de normale houding van de duim, na is een in mijn ogen abnormale houding van de duim. De twee lange zwarte lijnen zijn de middenhandsbeentjes, de rode lijnen zijn de proximale falanx en korte zwarte lijnen zijn de distale falanx.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met te ruimen banden/pezen rond om het MCP1 gewricht, dit is dat botje wat je in ziet zakken zeg maar en een te grote soepelheid van het MCP1 gewricht zelf. Dit komt voor bij mensen die super lenig zijn (of in jeugd zijn geweest), die zitten van zich zelf losser in hun gewrichten, en bij mensen die er ooit een grote klap op hebben gehad (meestal als de duim daarbij naar achter is geslagen). Aangezien jij het met beide duimen kan neem ik aan dat bij jou het eerste het geval is. Zolang je zelf kan sturen wanneer je je duim achter over doet en terug is er geen probleem. DOE DIT ECHTER NIET TE VAAK! Want per keer wordt het ruimer en soepeler.

Zelf heb ik het met mijn linkerduim gehad na dat ik er een keer een trap tegen had gehad tien jaar geleden en daarbij me duim brak. Ik kon na zes weken gips dat gewoon net als jij zelf kiezeb, geen probleem. Tot drie jaar terug me pezen rond het MCP1 gewricht zover uitrekte dat ze me duim steeds slechter op hun plaats konden houden en me duim dus steeds luxeerde (=uit de kom). Door die luxatie werd het weer ruimer etc. Tientallen keren in het gips gezeten om het aan te laten sterken, fysiotherapie, ging het even weer goed en bam, daar ging ie weer tot ik vorig jaar alleen nog een hand had, en een duim :p het zat niet meer aan elkaar vast dus werd ik geopereerd en kreeg ik er een schroef met pllaatje in. Hielp goed, tot drie weken terug toen de schroef los liet. Me hand stond er precies zo bij als die van jou alleen kon ie niet meer terug. Paar dagen later opnieuw geopereerd en nu hebben ze een pees uit me arm verwijderd en die in me hand gevlochten.

Pas dus op hiermee! Zolang jezelf kunt kiezen waarneer hij achteroverklapt is het geen probleem, maar het rekt wel steeds meer op! En een duim die elke twee dagen uit de kom schiet, soms meerdere jeren per dag, is geen pretje kan ik je vertellen ;-) je kunt er dan niks meer mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Rinke
Ik dank je voor jou supper uitleg,ik bedoelde daarmee dus,zeer zeer goed.En die kleine tipfoutjes daar lees ik zeer graag omheen,het gaat om wat je te vertellen hebt en dat is belangrijk.
Ik vind het zeer erg wat jij allemaal aan de hand had,veel meer dan dan alleen maar vier vingers en een duim blijkbaar.Nu niet denken dat ik grappig wil zijn want dat lukt me nu niet echt goed meer.De oorzaak van té losse gewrichten zijn idd te ruime en te lange gewrichtsbanden,en meestal is de enige oplossing een operatie waar ze een deel van de te lange banden weg snijd en de banden die nog in de arm zitten aan te trekken om de uiteinden aan elkaar te hechten,en dan gips.
Als dit ook bij jouw de oplossing was dan hadden ze dat al veel eerder moegen doen vind ik,en niet eerst gaan prutsen met een schroef en een plaatje en meer van dat prul dat toch losschiet.
Hoewel,toen ik met deze reactie begon het tussen het jouwe en het mijne 8 u ertussen zaten,vind ik het toch wel raar dat jij vooral van de vraagsteller nog geen reactie terug kreeg,van niemand zelfs?
En je waarschuwingen en je raad waren zo verhelderend.
Ik hoop zeer dat jij en je duim verder zorgenloos kunnen blijven met zo nu en dan de duim omhoog,zeer hoog.
Gr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, sorry voor de typefouten, Jerovanja. Ik typ nu natuurlijk met 1 hand omdat die ander van onder tot boven in operatiegips zit, dus dan duw je nog weleens verkeerde knopje in ;-) Bedankt voor je lieve reactie, ik heb mijn best gedaan het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Maar je kunt van de vraagsteller niet verwachten dat hij constant op GV zit om te reageren ;-) Aan het eind, als hij/zij de vraag gaat sluiten kan er een 'beste antwoord' gekozen worden, maar hij hoeft niet op elk antwoord apart te reageren (mag natuurlijk wel! :-)) De theorie met de schroef in mijn hand was zo slecht nog niet. Met die schroef kon ik mijn duim net zoveel bewegen als met een normale hand, alleen niet meer overstrekken. Aangezien ik bijna doof ben, en dus ook veel in gebarentaal communiceer, was dat wel zo praktisch. Helaas heeft het maar een jaar gewerkt. De operatie die ik nu heb, zorgt wel dat het beter blijft zitten maar me bewegingsvrijheid wordt er door beperkt...

Andere antwoorden (5)

Ik snap wat je bedoeld, ikzelf kan het niet, dus niet iedereen kan het ;), ik weet niet precies waarom jij het wel kan en ik niet, misschien iemand anders wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blij dat jij het wel snapt... Leg uit!
Ik heb pas iemand gezien zonder armen. Die was in een grasmaaimachine terecht gekomen. Die kon dit niet. Nee, dus niet iedereen kan dit.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha humor +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond 'm ook niet zo super...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best wel lullig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom vonden jullie hem niet grappig? Hij is toch lekker flauw!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral flauw ja,dat wel,maar grappig niet,helemaal niet grappig,echt niet.
Ik had dit nog nooit geprobeerd maar bij mij lukt dat ook gewoon. Volgens mij is t niets abnormaals hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet iedereen kan dit. Ik ontdekte het ook een keer in mijn omgeving en mijn eigen bevinding is dat het alles te maken heeft met lenigheid.
Lenigheid is de mate waarin een gewricht bewogen kan worden en het is grotendeels aangeboren.
Vraag een een lenig persoon of hij dit met zijn duim kan en het antwoord zal ja zijn, mensen die totaal niet lenig zijn kunnen dit niet.
Je kunt je lenigheid, tot op beperkte mate, trainen door te stretchen. Vandaar dat je dit eerst niet kon en nu wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat strechen kan dus verkeerd aflopen ;-) (zie mijn antwoord hieronder op de vraag). Plusje voor je antwoord want het kan idd door lenigheid komen :-)
Bij mij lukt het sinds mijn jeugd met mijn rechter duim.
Ik heb tamelijk lang "geduimd" om in slaap te geraken.
Daarbij beet ik waarschijnlijk onbewust het gewricht een beetje uit elkaar zodat daar meer ruimte ontstond.

Ik kon vroeger op school altijd veel verbazing en soms ook afgrijzen oogsten door mijn rechter duim heen en weer tussen beide standen te laten wisselen.

Het lukt met nog steeds zeer gemakkelijk.
Vooral als je het eerste kootje dan nog gewoon gebogen houdt ziet het er nogal bizar uit in de zigzag-houding.

Ik heb altijd gedacht dat ik tamelijk uniek was in dit opzicht, maar uit de vele reacties hier blijkt dat dat wel meevalt.

Toegevoegd na 1 minuut:
duimpje omhoog voor deze vraag! :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
met = me