kan een virus ook onder invloed raken/zijn van drugs?

je hebt een griepje/verkoudheid en je rookt bijvoorbeeld een blow wordt het virus dan ook stoned?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor zover ik weet is het geluid van bob marley geen ziektebeeld, dus vat m ff niet. kan je wat meer uitleg geven hierover? kan ook de link tussen vogeltjesgriep, joint, en het nr 'Three Little Birds' niet plaatsen.....

Het beste antwoord

ik denk dat het verstandiger is om je joint even weg te leggen als dit soort vragen in je opkomen.

het virus kan niet stoned worden namelijk.

Toegevoegd na 1 dag:
op verzoek van de vraagsteller een toelichting op mijn antwoord
bij deze....
Een virus op zich leeft niet.
Leven kan gedefinieerd worden als een aantal processen die het resultaat zijn van de werking van eiwitten welke op hun beurt gecodeerd worden door nucleïnezuren. Deze nucleïnezuren zijn continue actief. Omdat virussen buiten een levende gastheercel niet actief zijn zijn ze in deze betekenis geen levende organismen.
Echter, wanneer virussen een gastheercel binnengaan, wordt het virale nucleïnezuur actief en het virus gaat zich vermeerderen. In deze betekenis zijn virussen levende organismen.
Vanuit medisch standpunt kunnen virussen levend genoemd worden omdat zij infectie en ziekte veroorzaken net zo als pathogene bacteriën, schimmels en protozoën doen.
een virus zit dus in een cel, en cellen raken niet stoned.

THC is de werkzame stof in wiet en hasj. Als je wiet of hasj rookt, komt de THC via je longblaasjes in je bloed terecht. Als je het eet, wordt het via je maag en darmen afgegeven aan je bloed. Vanuit je bloed wordt het verder over je lichaam verdeeld, waaronder de hersenen. Die verdeling gebeurt dankzij de ‘receptoren’ die in je zenuwstelsel zitten. Je zenuwstelsel bevindt zich over je hele lichaam. Receptoren zijn een soort aangrijpingspunten voor stoffen die in je lichaam zitten. Ze zorgen als het ware voor een verdere verwerking van bepaalde stoffen, dus ook voor cannabis. Je lichaam heeft ook een aantal ‘cannabisreceptoren’. Die zijn er om bepaalde lichaamseigen stoffen, die op cannabis lijken, te kunnen verwerken. Je hebt ze onder andere in je hersenen zitten. Ze komen ook voor in de cellen van je afweersysteem, met name in de milt. Door de opname van cannabis in je hersenen en de rest van je lichaam krijg je een stoned of juist een high gevoel. Waarschijnlijk spelen de lichaamseigen cannabis achtige stoffen een rol in je motoriek (beweging), eten, pijnbeleving en afweer tegen infecties; THC heeft daar dus ook invloed op.

dus.......een virus kan dus niet stoned raken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en ik denk dat het verstandiger is dat je je antwoord wat beter onderbouwt, want hier heb ik niets aan.
amigo
13 jaar geleden
ha ha + voor je eerste 3 regels!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gnigni, dank je :))

Andere antwoorden (2)

Om hierop het antwoord te begrijpen moet je eerst weten wat het verschil is tussen een virus en een bacterie.

Virussen werden oorspronkelijk onderscheiden van andere ziekteverwekkers door hun geringe afmetingen en omdat ze obligate intracellulaire parasieten zijn, d.w.z. dat zij beslist levende cellen nodig hebben om zich te vermeerderen. Echter beide genoemde eigenschappen komen ook voor bij bepaalde kleine bacteriën.
Het werkelijke verschil (met een bacterie) betreft hun bouw en wijze van vermeerdering:
ze bevatten slechts één type nucleïnezuur, hetzij DNA hetzij RNA omgeven door een
eiwitmantel , capside genoemd(soms omgeven door een enveloppe van lipiden, eiwitten en koolhydraten)
ze vermeerderen zich binnen een levende cel door de synthesestructuren van deze cel te gebruiken (hebben ze zelf niet!)en
veroorzaken in deze cel de synthese van structuren welke het virus nucleïnezuur in staat stellen om zich van de ene naar de andere cel te begeven.
Virussen hebben geen cel, geen ribosomen,weinig of geen enzymen voor hun eigen stofwisseling, zo missen ze de enzymen voor de eiwitsynthese en ATP-productie.
Om zich te vermeerderen nemen ze in de cel van een ander organisme de controle over van de stofwisseling fabriek van die gastheercel.
Dit maakt het erg lastig om medicijnen te vinden of te ontwikkelen tegen virusinfecties, de virussen maken gebruik van onze eigen stofwisseling, zodat stoffen die de groei van virussen in het lichaam remmen ook ingrijpen op onze eigen stofwisseling. Antibiotica werken alleen tegen bacteriën. Ons lichaam kan virussen wel onschadelijk maken met antistoffen.

Samenvatting: Antibiotica (noem het legale drugs,) werkt tegen bacteriën. Om van een virus te genezen moet ons lichaam zelf antistoffen aanmaken, want het virus nestelt en voedt zichzelf in onze cellen.

Ik denk dus niet dat een virus iets ondervindt van drugs, tenzij je ze al heel lang en vaak neemt zodat ze je stofwisseling erdoor veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat drugs (in het engels, zou het toeval zijn?) de gangbare naam is voor genezende middelen ipv genot middelen, vind ik bijgevoegde tekst (zie ook de hele link) een hele duidelijk uitleg op je vraag, met als antwoord dus NEE!

"Ja, ja... Alweer een voorbeeld van bekende feiten jatten van andere gebieden die niets met virussen te maken hebben. Een virus is geen micro-organisme! De vergelijking met bacteriën en antibiotica gaat niet op! De gebruikelijke "antivirale" medicijnen zijn helemaal niet antiviraal. Er is totaal geen interactie tussen drug en virus. De nucleoside- en non-nucleoside reverse transcriptaseremmers remmen ook de reguliere transcriptases, en daarmee de hele DNA synthese. Er is helemaal niets specifieks aan. Ze doden de cel, en dat heeft niets met een virus te maken. En de proteaseremmers, die volgens het sprookje het op maat snijden van het viruseiwit moeten tegenhouden, verstoren alleen maar de vet-huishouding van het lichaam. Deze drugs veroorzaken dus uitsluitend interactie met het lichaam zelf. Er kan dus geen sprake zijn van "resistentie van het virus". Resistentie is een bacterieel verschijnsel. Een bacterie heeft een eigen metabolisme, en kan zich aanpassen aan ongunstige omstandigheden, zoals de aanwezigheid van antibiotica. Virussen, daarentegen, bestaan uit dode stof. Ze hebben geen eigen metabolisme. Drug-resistentie van virussen is daverende onzin!"
amigo