Welke soort vogel is dit?

Ik heb dit model pasgeboren Boeing (ik heb geen exacte meting kunnen doen deze bruine balkongast is wel een stuk groter dan een forse duif) op mijn balkon zitten en tot zo ver lijkt hij/zij niet van plan te vertrekken. Dit is de beste foto die ik er met mijn telefoon van heb weten te maken. De vogel heeft een ring maar die heb ik niet van dichtbij kunnen bekijken.

De vogel heeft geen zwemvliezen en een soort van kale wallen rond de ogen. De vogel lijkt me geen rover want hoewel de vogel het leuk schijnt te vinden om op een duif te gaan zitten (die daar overigens behoorlijk bang van lijkt te worden) heeft hij/zij geen enkele poging gedaan om die op te eten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens mij is het een buitenlandse duivensoort genaamd: bagadet. Mijn buurman had zo'n duif en die leek heel veel op de vogel van de foto.

Het is voor een normaal gezonde vogel niet normaal om zo maar op een bankon te gaan zitten. Het gaat dus om een zieke vogel, of een jonge vogel. Ik hou het op een jonge vogel die net uit zijn nest is gevlogen Hij heeft een ring zeg je, dus is het voor de natuur een belangrijke vogel, een roofvogel, die ze al in het nest hebben geringd. Nu alleen nog welke vogel? Dit is heel lastig indien het een jonge vogel is, omdat veel jonge vogels nog niet op hun ouders lijken. Ik zou gokken op een jonge sperwer. Toegevoegd na 4 minuten: Bij nader inzien is lijkt hij te groot voor een jonge sperwer.

Het lijkt wel op een uitgehongerde houtduif. Verder kan ik geen enkele bruine vogel plaatsen,want voor een kiekendief is het wat te klein...al lijkt dit wel wat op "bidden " zoals (roof)vogelachtigen kunnen doen. Groet:Zoekertje

Nou een houtduif is het niet. Ik dacht eerst ook een jonge sperwer. Aangezien ik niet kan zien hoe de grootte verhouding is ten opzichte van je balkon (de railing) kan ik niet goed de grootte inschatten. Een bagadet zou inderdaad kunnen, maar die hebben volgens mij meer wit in hun veren. Ik hou het op een sperwer vooralsnog.

Volgens mij is dit inderdaad een Franse Bagadet ook wel wratduif genoemd en deze heeft ringen om de ogen. Misschien kun je hem lokken met wat voer en kijken op de ring wie de eigenaar is. Hij is vast ontsnapt en uitgeput.

Bronnen:
http://yossarian.web-log.nl/yossarian/2008...

Als vogelaar zijnde is dit inderdaad duidelijk een duif (houding, postuur en silhouet). Van sierduiven weet ik niets maar als ik de diverse foto's van de voorgestelde Franse Bagadet bekijk, dan lijkt me dat inderdaad de vogel op de foto. Sperwers hebben overigens niet zo'n lange hals als bij duiven en de melkchocoladebruine kleur die de vogel op de foto heeft, klopt ook niet met die van een sperwer (man, vrouw of juveniel).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100