Heeft wetenschappelijk onderzoek al aangetoond hoe gedachten ontstaan? En welk deel van de hersenen daar verantwoordelijk voor is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (1)

Volgens de bekende Russische psycholoog en filosoof Vygotsky is denken een vorm van verinnerlijkte spraak, een soort van dialoog met jezelf. Tijdens het proces van taalverwerving leert een kind om met anderen via spraak te communiceren en zijn gedachten vorm te geven. Wanneer het dit voldoende onder de knie heeft, zou die aangeleerde sociale vorm van taalgebruik geïnterioriseerd worden en aanleiding geven tot een interne dialoog tussen de persoon en zichzelf. Als je met anderen kan praten over de omgeving enz., waarom niet (stilletjes) met jezelf? Zo speel je dus tegelijk de rollen van spreker en ontvanger en kan je ook hierdoor kritisch over je eigen gedachten reflecteren (in de rol van de ontvanger).

Er zijn diverse argumenten aan te halen waarom denken in taal (verinnerlijkte spraak) moet verlopen. Het belangrijkste is dat taal een middel is om de werkelijkheid waarover je nadenkt voor te stellen (in woorden, nl. symbolen voor dingen/fenomenen/..., en in zinnen, nl. combinaties van zulke symbolen). Die voorstelling van je gedachten in taal zorgt ervoor dat je gedachten kan vasthouden, dat ze niet bij je opkomen en meteen weer weg zijn. Taal is een code waarmee je gedachten codeert in taal en ze zo tot manipuleerbare objecten maakt, die zich lenen tot redeneringen enz.

Lees ook verder in bijgevoegde bron:

Toegevoegd na 1 uur:
Gedachten ontstaan deels uit deze wisselwerking tussen dieper gelegen hersengedeelten en de neocortex. Maar er zijn veel meer hersengebieden bij betrokken.
De menselijke neocortex is een meer aan de oppervlakte gelegen gedeelte van het brein dat een controlerende werking heeft over de dieper gelegen hersengedeeltes. Impulsen die in het emotionele brein ontstaan, worden gereguleerd door de neocortex.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante theorie, maar verder geen antwoord op onstaan of locatie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is er geen antwoord op deze vraag te geven. De locatie zal wel bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een boeiende theorie! '.....een soort van dialoog met jezelf' en '...zo speel je dus tegelijk de rol van spreker en ontvanger'. Kan het zo zijn dat de 'spreker' in principe de bron is van je gedachten en dat de 'ontvanger' de persoon / het ego is die de signalen / de gedachten van de 'spreker' interpreteert? Waarbij niet is uitgesloten dat de persoon / het ego in zichzelf tevens de mogelijkheid heeft om 'hardop' te denken, dus niet vanuit de 'bron' gedachten aanhoort, maar 'oppervlakkig' overleg pleegt met zijn persoonlijkheid. Dus enerzijds, gedachten ontvangt uit zijn bron en anderzijds gedachten laat rouleren met zichzelf. Beiden ontstaan uit een noodzakelijke behoefte om zich als mens te kunnen exprimeren, uit te drukken, verstaanbaar te maken en inzicht te verwerven naar zichzelf en naar anderen. Zie hoe taal zich ontwikkelt bij een baby/peuter tot en met een volwassene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Loekido Dus als ik je goed begrijp dan maak je een divisie tussen een diepere zelf en een oppervlakkige zelf.
Kunnen we die bron, of de spreker, dan vergelijken met wat ze in Tibet de Rigpa noemen? De Boeddha natuur? En het laten rouleren in de oppervlakkerige zelf, is waar 99 procent van de mensen mee bezig is?
En echte inspiratie en schoonheid komt door vanuit de bron of de spreker?
Zo'n theorie is erg interessant, maar denk je dat dit bedoelt werd door Vygotsky? Of gooi je nu de eigen interpretatie er doorheen? Mooie gedachtengang in ieder geval, of misschien intepreteer ik hem anders?