Wat zijn dat voor beestjes, die je in oude boeken tegenkomt? En waar komen ze vandaan?

Ik trek wel eens een oud boek uit de kast en zie er wel eens van die kleine beestje in lopen. In nieuwe boeken komt dit niet voor.
Zijn dit luizen, mijten, motten, of anders?
En waar komen ze eigenlijk vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
10.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zien die beestjes er uit? Zilvervisjes.... of zijn ze kleiner?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zilvervisjes ken ik wel, die eten geen papier. ze zijn zo ontzettend klein, dat je moeilijk kunt omschrijven hoe ze er uitzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel crusiale informatie die je nu geeft. Zilvervisjes en papiervisjes kunnen wel 2 cm worden. Als ze echt een paar mm zijn zou het ook stofluis kunnen zijn. Je kunt het verschil tussen de luis en een papiervisje wel heel makkelijk zien. Zie de antwoorden van Cindy en Lala.

Het beste antwoord

Er bestaat boekenluis (=stofluis). hieronder een linkje naar wat info over het beestje:

http://www.plaagdierbestrijding.nl/boekenluis.html

Ik denk dat het dat wel is.

Luchten wil nog wel eens helpen, regelmatig de boeken uitslaan en eventueel een vochtvreter plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat dat hem is, bedankt voor de link.

Andere antwoorden (4)

Dat zijn papiervisjes. Het enige wat je kunt doen is de boeken opbergen in hermetisch afgesloten dozen. Niet echt een goede oplossing dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ook nog wel eens last van. Ze kenmerken zich door de drie sprieten aan de achterkant en twee aan de voorkant. Ze lijken wel erg op zilvervisjes. Ik heb wel een keer een letter gevonden op de boekplank. Papiervisjes leven van het cellulose uit boeken, maar ook behang e.d. Als je ze ziet kan je ze pletten. Ze planten zich niet heel snel voor, dus een grote plaag wordt het meestal niet. Ze zijn verder moeilijk te bestrijden.
Ook wel beter bekend als zilvervisjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ook wel bekend als boeknwurmen. De schrik van iedere bibliotheek of boeknverzamelaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jak, die slanke grijze viezerikken die verpulveren als je ze dood slaat. praat me er maar niet van. zilvervisjes of papiervisjes, ik weet niet welke het is of dat ze allebei gewoon onder een naam vallen, maar ze zitten vaak in donkere ruimte`s en het liefst nog iets vochtig. (vooral nieuwbouwhuizen, of huizen vlakbij het water). je kun vanalles proberen: laurierbladeren versprijden in je huis, vochtvreters, veel stofzuigen maar bij mij helpt er niet veel met vochtig weer. ik heb het opgegeven, maar nog steeds niet helemaal geaccepteerd dus ik check `s avonds altijd mijn bed voor ik er in ga liggen.. stel je voor.

Toegevoegd na 4 minuten:
ze houden van het donker en ook papier, dus in de nacht komen ze met z`n alle stoer te voorschijn. op zolder en in de kelder voelen ze zich ook geweldig thuis dus, bij mij zitten ze dan ook nog vaak bij het toilet en in de badkamer, tussen het oud papier, en ze houden van kartonnen dozen. ik zou willen dat ik er maar perongeluk eens een in een boek tegen zou komen, helaas zie ik er genoeg op een dag. mocht je ze willen verdelgen door proffesionals, dan komen ze via je buren weer terug.