Welke vogel fluit zo voorjaarsachtig in mijn tuin?

Hij is er weer: de vogel die voor mij het voorjaar aankondigt!

's Ochtends rond 06:15 begint hij te fluiten. Hij wekt mij heerlijk zachtjes en vrolijk. De lente is in aantocht! Mijn favoriete seizoen staat voor de deur!

De vogel fluit zo mooi dat ik er, nog half slapend, heerlijk naar lig te luisteren. Soms kom ik te laat op mijn werk doordat ik te lang van zijn gezang lig te genieten...

Maar: welke vogel is dit?

Beschrijving:
--  Hij fluit. Geen "piep piep", maar echt fluiten.
--  Hij klinkt helderder, "doordringender", dan de gewone kleine zangvogeltjes.
--  Hij valt vooral op door zijn enorme toonhoogtebereik. Hij wisselt hoge en lage tonen af in zijn riedel.
--  Elke riedel klinkt anders.
--  Een riedel duurt drie tot vijf seconden.
--  Zodra het echt licht is, houdt hij op.

Als iemand niet alleen de naam, maar ook een link naar een geluidsopname kan geven, kan ik direct horen of dit de vogel is die ik bedoel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
itsme
14 jaar geleden
Heb geen idee welke vogel je bedoelt, maar het verhaal klinkt zo opwekkend dat ik er vrolijk en lenteachtig van word...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk he, zomer! ik heb er ook zin in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uhm..lente bedoelde ik :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem het geluid een keer op en zet het als bestandje ergens hier (Als dat kan)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook al van die lekkere voorjaarskriebels:0)

Het beste antwoord

Je omschrijving klinkt als een merel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen de merels die ik ken, zingen mooier dan deze opname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik gok op de merel. Die hoor en zie ik 's ochtends ook vaak. Erg gezellig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Merel#Geluid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou de riedel van een merel is vaak wat langer, bij mij in de tuin zingt nu elke ochtend een koolmees.
Die is al helemaal op de versiertoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadat ik laatst zo maar wist,dat een getoonde vogel een kramsvogel was,ben ik mezelf als expert(buiten mededinging) gaan beschouwen. Het lijkt mij een gieteling,die geloof ik ook wel merel of lijster wordt genoemd. Maarals je zegt dat ie er mee op houdt als het licht is,heb ik weer mijn twijfels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, gieteling....Laat me raden, je komt uit het oosten des lands?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan Hanz,dat je niet eerst stiekum op mijn profiel gekeken hebt? Nee,dan krijg je eem imaginair plusje van me!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, nee, zeker niet, maar ik ken het woord uit mijn omgeving (zie profiel, hahaha). Je hoort het nergens anders nl. Laatst met een vriendin een hele discussie, zij had het maar over die gieteling in haar tuin, zij kende het woord merel niet eens....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, gieteling. Maar - een lijster is toch echt een heel andere vogel dan een merel / gieteling.
Ik denk toch ook dat het de merel is.

Wat mij betreft de kampioen van de rurale zangers. Prachtig.

Toen ik van Drenthe naar Brabant verhuisde kwam ik er achter dat de merels regionaal herkenbare beginriedels hebben.
14 jaar geleden
De vinken zijn ook behoorlijk aktief aan het worden. Trouwens de mussen ook, net als de meeste andere vogeltjes.
jc54
14 jaar geleden
Een hele vervelende, die m'n schoonheidsslaapje elke keer weer verstoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het de vrolijk fluitende merel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou inderdaad de merel kunnen zijn, zoals hierboven veelvuldig genoemd, maar het kan ook zomaar een roodborstje zijn.
Roodborstjes kunnen echt ontzettend mooi fluiten.
Luister maar:
http://www.groei.nl/uploads/media/roodborst_5f1287.mp3
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aller, echt allereerste in het nog niet eens begonnen voorjaar is ongetwijfeld de merel.
Meestal op de punt van een dak, kijkt hij over zijn terratorium en door te fluiten geeft hij aan dat deze plek/tuin al bezet is.
Al heel vroeg in de ochtend, voordat het licht is, begint het fluiten al, zodat al die ventjes in de buurt weten dat het zijn plek is, als het later in het voorjaar zachter wordt zal hij ook fluiten vlak voor donker en altijd vanaf de zelfde plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk ook dat het een merel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat de Wiri wiri vogel. Een Vogel die komt uit Spokanie en in het voorjaar altijd in Nederland blijft hangen.Hij vliegt namelijk vanuit Amerika naar Spokanie en blijft daar altijd even hangen. Hij maakt exact dat geluid dat jij aangeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is vast een merel. Hij was bij ons ook in de tuin, een paar dagen geleden, om het voorjaar aan te kondigen!!!!