waarom krijg je bijna nooit een infectie na het schoonmaken van eenolieketel welke vol roet zit en waardoor je je hand tot bloedens toe bezeerd?

Ik ben verwarmingsmonteur en heb in het verleden duizenden malen mijn hand opengehaald aan een ketel welke vol roet zat. en het viel mij op dat je ondanks dit vuile roet op de wond , je nooit of bijna nooit de wond ontstoken raakte maar wel als je je handen waste. hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Mijn vermoeden is het volgende: roet absorbeert veel schadelijke stoffen. Columbus liet de watervaten aan de binnenkant wat verbranden, zodat de binnenkant behoorlijk wat houtskool bevatte. Daardoor bedierf het drinkwater niet zo snel.
Je kunt tabletten van fijnverdeelde roet tegenwoordig kopen als Norit. In te nemen bij een bacterie-infectie.
Totaal genomen:
Roet doodt de bacteriën niet, houdt ze waarschijnlijk wel vast. En houdt ook schadelijke stoffen vast die bacteriën uitscheiden.
Handen volroet zuiveren dus de wond. Na het wegwassen van de roet bent u de roet met de bacteriën en schadelijke stoffen kwijt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als u verder wilt zoeken gaat het om de trefwoorden:
roet - houtskool - actieve kool - norit - koolstoffilter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat er geen bacterien leven in roet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roet is afvalstoffen van verbranding en die verbranding zorgt dat alle bacterien gedood worden. Eigenlijk is roet dus een soort gesteriliseerd. Als je bloed zal er minder vervuiling in de wond komen dan een schrammetje.