Wat is de ideale snoozetijd en hoeveel keer om fris op te staan?

Ik vraag me af wat de optimale snoozetijd is. Raak je bij langer of vaker snoozen minder goed uit je slaap? Of is het juist goed om zo langzamer wakker te worden? Is er wel eens wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wellicht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het vaker snoozen is het uitstellen van het wakker worden , daarbij hoe vaker je op snooz drukt des te vaker je weer wakker wordt gemaakt en des te chagarijniger je wordt , het beste is een tijd te zetten en dan evt 1 keer op de snooz drukken en er daarna toch echt uit te komen , want daar ontkom je niet aan 

De beste snoozetijd is nul. Heel simpel: de wekker gaat, en je staat op. Direct, meteen en ogenblikkelijk. Heb je dan te weinig tijd, of moet je je teveel haasten naar je zin, zet de wekker dan vijf minuten eerder. Toegevoegd na 3 minuten:   Het onderzoek dat is gedaan geeft aan dat je het beste wakker kunt worden in de juiste fase van je slaap. Maar daar weet jouw wekker niets van. Die gaat (wat jouw slaapfasen betreft) op een willekeurig moment af. Soms treft jouw wekker de juiste, lichte slaapfase. Dan word je makkelijk wakker en ben je ook meteen goed wakker. Je voelt je fris en uitgerust. Soms treft jouw wekker de verkeerde, diepe slaapfase. Dan word je moeilijk wakker en voel je je moe, ook al heb je ruim acht uur geslapen. Gewoon de pech van slechte timing. De oplossing is bijvoorbeeld zo'n lamp die heel langzaam aan gaat, en die heel zacht geluid maakt. Slaap jij nog diep, dan merk je daar niets van. Zodra je in een lichte slaapfase komt, word je wel wakker van die lamp. Op die manier word je altijd wakker vanuit de juiste, lichte slaapfase. Je voelt je dan uitgeruster en frisser. Het gevolg kan wel zijn dat je dan een half uur eerder wakker wordt. Maar beter een half uur eerder wakker worden vanuit de juiste slaapfase, dan een half uur langer slapen en wakker worden vanuit de verkeerde slaapfase. -- Conclusie: die snooze moet je vergeten. Koop een wekker die jouw eigen slaapritme zijn werk laat doen.

Volgens mij is het juist de beste manier om géén snoozetijd in te stellen, maar direct als de wekker afgaat op te staan. Gewoon beide benen tegelijk het bed uit zwaaien en de nieuwe dag begroeten. Toegevoegd na 8 minuten: Wie meteen na het gaan van de wekker uit bed gaat is veel energieker dan wie nog blijf sluimeren. Bovendien is het veel prettiger om rustig aan je dag te beginnen, in plaats van gehaast. Toch?

Bronnen:
http://www.yunomi.nl/artikel/wakker-worden

Ik denk dat het individueel verschilt. Ik kan ook niet blijven liggen als ik weet dat ik er uit moet, de wekker gaat en ik ben er dan uit, soms zelfs een paar minuten er voor al. Maar het is me zeer duidelijk dat velen net zo goed het gevoel koesteren om nog even te mogen blijven liggen, en dan ook de zekerheid hebben dat de wekker weer opnieuw zal gaan. Daar zal ongetwijfeld onderzoek naar zijn uitgevoerd, er bestaan hele slaapklinieken waar het verschijnsel wakker worden uitgebreid is en wordt onderzocht. Maar de voorlopige conclusie is wel dat het per persoon verschilt.

Snoozen is juist niet goed. Als de wekker af gaat kun je het beste gewoon opstaan. Als je toch weer even weg dut en vervolgend weer wakker wordt, ben je echt niet meer uitgerust. Wil je toch minuten langer blijven liggen, stel de wekker dan 5 minuten later in.

Ik kan persoonlijk juist erg genieten van nog even blijven liggen als de wekker is gegaan. Voelt als een cadeautje. Soms val ik in slaap, dus ik moet wel de snoozeknop indrukken, maar na een of twee keer sta ik dan zonder problemen op.

Als het probleem is, dat je moeilijk uit je bed kunt komen, is het misschien een idee om je wekker niet naast je bed te zetten, maar aan de andere kant van je kamer. Nu moet je je bed uit omdat je wekker die vervelende zoemtoon maakt. Dus niets radio maar dat nare geluid. Eenmaal uit je bed , moet je de discipline op brengen om niet weer tussen de lakens te duiken. Dus NIET snoozen.

Ik denk dat het echt per persoon verschilt. Als de wekker gaat en ik moet er meteen uit, ben ik duizelig en voel ik me fysiek echt niet lekker. Dat trekt na een tijdje wel weg maar ik heb er echt wel wat tijd voor nodig om me weer een beetje helder en stabiel te voelen. Voor mij werkt het het beste om 1 keer te snoozen en dan op te staan. Om te voorkomen dat ik in mijn halfslaap op die snoozeknop blijf drukken, gaat er vlak na de tweede snooze een keiharde wekker af aan de andere kant van de kamer. Ik moet er dan dus sowieso uit. Deze manier werkt voor mij het beste. En aan haasten heb ik een grote hekel dus ik sta altijd ruim voordat ik weg moet op. Ik kon niks vinden qua onderzoeken op dit gebied dus ik kan je wat dat betreft niet helpen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100