Wat betekent dit?

In mijn biologieboek staat: Mitose wordt schematisch weergegeven door 2N --> 2N + 2N. Wat is dit? Ik snap het niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Dat er uit 1 diploïde cel, dus van elke chromosomenpaar 1, 2 nieuwe diploïde cellen ontstaan. Bij meiose geldt: 2N--> N+N, omdat hier van elke chromosoom 1 aanwezig moet zijn. Hierbij ontstaan namelijk geslachtscellen, en die moeten samen een nieuw mens vormen. Dus samen zijn die 2N. Uit mitose ontstaan de 'gewone' lichaamscellen, dus dan is voor elke cel is 2N nodig. Snapje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

2N geeft aan dat er 2 sets chromosomen in een cel aanwezig zijn (één van de vader en één van de moeder). Bij de Mitose worden uit één 2N cel twee 2N cellen gevormd. Vandaar deze benaming.