Wat houdt genetische drift in?

De drijvende kracht achter evolutie is natuurlijke selectie, sexuele selectie en genetische drift. De eerste twee snap ik maar de laatste begrijp ik niet goed. Kan iemand dat eenvoudig uitleggen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.4K

Het beste antwoord

Natuurlijke selectie en sexuele selectie zijn beide voorbeelden van het actief selecteren van (dragers van) bepaalde genen. Genetische drift daarentegen is het veranderen van de genetische samenstelling binnen een groep zonder dat daar selectie aan te pas komt.

Ik zal een eenvoudig voorbeeld geven om het verschil te verduidelijken.

Stel dat er twee haarkleuren zijn, zwart en blond, en dat de haarkleur door één gen wordt bepaald. We kijken wat er gebeurt met een groep mensen van lang geleden die in de vrije natuur leeft.

Natuurlijke selectie treedt bijvoorbeeld op wanneer tijgers alleen mensen met blonde haren aanvallen. Mensen met zwarte haren hebben dan een voordeel. Geleidelijk zal het gen voor blonde haren uitsterven, en zal iedereen zwartharig zijn.

Sexuele selectie treedt op wanneer mannen alleen zwartharige vrouwen willen, en/of wanneer vrouwen alleen zwartharige mannen willen. Ook dan zijn zwartharigen in het voordeel, en zal op den duur het blonde haar uitsterven.

Bij genetische drift is er géén selectie (natuurlijk of sexueel). De haarkleur van je kinderen is dan puur willekeurig. Het is maar net welke genen je kinderen toevallig van hun vader en hun moeder erven.

In dat geval zal, door puur toeval, de verhouding tussen zwartharigen en blondharigen langzaam kunnen verschuiven. Nu eens de ene kant op (meer zwart, minder blond), dan eens de andere kant op (meer blond, minder zwart).

Hoe kleiner de populatie is, hoe groter het effect van het toeval bij het erven van de haarkleur.

Voor een uitgebreidere beschrijving, inclusief achtergronden, verwijs ik je naar Wikipedia - zie de links hieronder. De nederlandstalige pagina is makkelijk leesbaar maar heel beknopt, de engelstalige pagina geeft aanzienlijk meer informatie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Duidelijk antwoord met een goed voorbeeld. Dan kent genetic drift in tegenstelling tot natural en sexual selection dus wel een toevalsfactor. Ik begrijp nu ook dat zich dit eerder in kleine dan in grote populaties zal voordoen. Ik wacht nog even om dit het beste antwoord te geven tot er nog een antwoord komt anders wordt het kiezen uit één ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
;-) Ook bij natuurlijke en sexuele selectie komt toeval kijken, maar dan op een andere manier. In mijn voorbeeld IS er al een verschil: blond en zwart. Welke kant de verhouding blond-zwart oploopt is puur toeval. Het wordt ook wel eens een dronkemanswandeling genoemd - de grafiek ziet er namelijk zo uit. Bij natuurlijke en sexuele selectie moet er eerst iets zijn om uit te kiezen. Hoe die verschillen ontstaan (door mutaties) is een kwestie van toeval. Om bij het voorbeeld te blijven: als er in het begin een populatie is met alleen maar blonde mensen, zal er door puur toeval een zwartharig persoon ontstaan. Hier komt dus het toeval kijken. Daarna is het een kwestie van actief selecteren (natuurlijk of sexueel) om die zwartharige mutatie te bevoordelen of te benadelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komen geen antwoorden meer maar jij hebt het duidelijk uitgelegd dus krijg jij de 10 punten