Chocolade bevat Theobromine. Theobromine kan dodelijk zijn voor dieren zoals honden, katten, paarden en fretten, omdat ze de stof langzamer afbreken.

Waarom is chocolade gevaarlijk voor uw huisdier?
In chocolade zit Theobromine, een opwekkend stofje dat je wakker houdt en activeert. Maar juist dat opwekkende stofje Theobromine is giftig voor honden en kan voor hen levensbedreigend zijn! Dit geldt ook voor katten, maar katten zijn veel meer fijnproevers en zullen niet zo snel een grote hoeveelheid chocola opeten, daarom zien we chocoladevergiftiging niet snel bij katten. Theobromine is zo giftig voor de hond, dat één reep pure chocolade van 200 gram een hond ter grootte van een Labrador kan doden.

Waarom is Theobromine gevaarlijker voor uw hond dan voor u?
Honden zijn veel gevoeliger voor een chocoladevergiftiging dan mensen. Allereerst komt dat omdat honden een lager lichaamsgewicht hebben. Honderd gram chocolade bevat voor een hond van 10 kg omgerekend per kg lichaamsgewicht net zoveel Theobromine als 1,6 kg chocolade bevat voor iemand van 80 kg. Daarnaast is de stofwisseling bij de hond anders dan bij mensen, waardoor het Theobromine ook nog eens wordt omgezet in nog schadelijker stoffen dan bij de mens.

Wat zijn de symptomen van chocoladevergiftiging?
De eerste verschijnselen ontstaan ongeveer 4-5 uur (tot 12 uur) na het opeten van de chocolade. Hieronder ziet u een opsomming van de symptomen die kunnen voorkomen.

* Rusteloosheid/nervositeit
* Misselijkheid met soms braken
* Veel drinken
* Diarree
* Hoge hartfrequentie
* Versnelde ademhaling
* Koorts
* Stuiptrekkingen
* Coma

Uiteindelijk kan zelfs sterfte optreden. Daarnaast is na 2 tot 3 dagen een ontsteking van de alvleesklier mogelijk ten gevolge van het hoge vetgehalte van chocolade. Ook zijn enkele dagen na inname nog verschijnselen mogelijk ten gevolge van beschadigingen van de hartspier. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot acute hartdood de volgende dag.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zozo niet onverwachts het beste antwoord he ;).
Heeel erg bedankt.

Andere antwoorden (4)

nee chocolade is heel erg slecht voor honden en katten

ze kunnen er blind van worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, dat wist ik niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht zelf dat dat alleen voor honden geldt, maarja... weer iets bijgeleerd
Ne er zitten stoffen in chocolade die zij niet kunnen verwerken en daar worden ze ziek van en als ze er veel van krijgen wordt dar hun dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chocolade is heel slecht voor honden en katten... vooral de pure chocolade met een hoog cacao gehalte... de zogenaamde 'cacao fantasie' is niet zo heel slecht voor ze... (daarmee bedoel ik dat ze daar niet zo snel dood aan gaan... het is natuurlijk nog steeds niet gezond...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chocolade is heel slecht voor honden en katten.
Ik heb ooit een krantenartikel gelezen waarin stond dat het baasje van de hond teveel chocolade aan de hond had gegeven waardoor hij stierf. Je geeft dus best geen chocolade aan je hond of kat.
Als je hem te veel geeft , kan hij dus sterven.