Is het echt de moeite om stamcellen van de navelstreng in te vriezen?

Als je pas geboren wordt blijken er in de navelstreng veel stamcellen te zitten die je later kunt gebruiken voor eventueel herstel van je eigen lichaam, of voor iemand anders.

Maar wordt dat al redelijk standaard gedaan in ziekenhuizen bij bevallingen, of is dat nog niet echt rendabel?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Als je zwanger bent, kun je er voor kiezen om navelstrengbloed te doneren. Dit kan alleen bij gespecialiseerde instanties. Die navelstrengbloedcellen worden vervolgens getest en opgeslagen. De data wordt in een wereldwijde databank opgeslagen.

Bij bepaalde vormen van kanker (leukemie, lymfeklierkanker en myelomas) kan gebruik gemaakt worden van stamceltransplantatie. Door chemotherapie en/of bestraling worden de stamcellen van het bloed vernietigd. Deze worden vervolgens weer aangevuld met cellen van een donor. Hierbij is het van belang om de HLA antigenen te matchen, anders krijg je graft-vs-host disease: de stamcellen vallen de donor aan. Als er geen goede match gevonden kan worden, kan er gebruik gemaakt worden van navelstrengbloed. Het is niet helemaal duidelijk waarom, maar deze veroorzaken minder graft-vs-host reacties. De hypothese is dat deze cellen jonger zijn en daardoor nog minder reactief zijn.