Waarom krijgen "mensenmannen" baarden en mannetjesapen niet, ondanks het feit dat wij/zij biologisch zo veel overeenkomsten hebben?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Één van de antwoordgevers gaf aan dat ik het in mijn vraag mis had: er zijn wel apen met baarden. Zij verdient de 10 punten voor het beste antwoord!

Antoni
14 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Nog nooit van de baardaap gehoord?

Toegevoegd na 12 minuten:
Of van de mandril?
Beschrijving mandril: Het mannetje van de mandril is een van de grootste en opvallendste apensoorten. Van de voorkant vallen zijn rode neus, blauwe wangen en gele baard sterk op.

Toegevoegd na 40 minuten:
Beschrijving orang oetang:
Het gezicht is onbehaard op de oranje baard na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Nee, nooit van gehoord. Alleen als scheldwoord. Maar het feit dat deze aap (van je afbeelding) "baardaap" wordt genoemd, geeft al aan dat een baard bij apen weinig voorkomt. Dat maakt mijn vraag weer interessanter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je nog nooit van de baardaap hebt gehoord krijg je van mij ook nog een link met informatie over de baardaap. Een mens is tenslotte nooit te oud om te leren.
http://www.natuurinformatie.nl/ndb.wnf/natuurdatabase.nl/i000399.html
Antoni
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, ook met de toevoegingen op je antwoord. Er zijn wel degelijk apen met baarden. Ik heb weer wat geleerd!

Andere antwoorden (3)

Mannetjesapen krijgen andere gezichtskenmerken als ze volwassen worden - enorme wangkwabben, bijv.
De evolutie heeft bepaald, welke uiterlijke kenmerken het het "beste" doen, en bij mensenmannen is dat dus blijkbaar gezichtsbegroeiing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met ratten en varkens hebben we ook veel overeenkomsten, zeg maar gerust genetische verwantheid - zegt dus helemaal niets.

De aap is geen voorouder van de mens, maar zijn beide het produkt van dezelfde ijver dat poogt mens te worden - met andere woorden, de aap en mens hebben dezelfde oorsprong maar zijn beide mutaties hiervan met een eigen verdere ontwikkeling.

Gelijkenis is dus mogelijk, maar tijdens de evolutie van de Mens (van cel tot huidige vorm) zijn er zoveel dieren ontstaan dat we wel op alles wat lijken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens in de evolutie is vermoedelijk gebleken dat mannen met sterke gezichtsbeharing - en dan voornamelijk blanke en zwarte mannen - een voordeel hadden boven mannen met minder gezichtsbeharing - met uitzondering dan weer van aziaten en indianen (sterk verwant) die beduidend minder gezichtsbeharing hebben. Lichaamsbeharing is overigens bij deze blanke en zwarte mannen ook nadrukkelijker aanwezig, waarbij zelfs de blankste mannen vaak het zwaarst behaard zijn. En niet alleen mannen ; ook vrouwen krijgen, met name met het ouder worden, hun portie haar op ongewenste plaatsen.

Omdat het verschil tussen mannen en vrouwen toch vrij groot en signifikant is, is het vermoedelijk een stukje sexuele selectie geweest die mannen hun volle baarden heeft gegeven. Ik kan het me persoonlijk niet voorstellen, maar ongetwijfeld zullen grote delen van de evolutie (misschien wel tot het begin van wat we eventueel mode kunnen noemen) mannen met een volle baard de voorkeur van de dames hebben genoten. Misschien leken ze sterker, of succesvoller, of machtiger, of vruchtbaarder, of wat er dan ook maar belangrijk was op die plaats en in die tijd. Vermoedelijk een combinatie van beiden.

Dat we nu niet meer zo op baarden vallen, heeft zo ongeveer ALLES te maken met het feit dat intellect / hoofdarbeid in onze samenleving hoger wordt gewaardeerd dan brute kracht / handarbeid. Maar nog niet lang genoeg om al weggeevolueerd te zijn.

Bij sommige soorten apen, die natuurlijk genetisch het meest op ons lijken, is ook een vorm van baardgroei waar te nemen, en bij anderen weer helemaal niet. Zoals ook de mate van beharing op het achterwerk varieert. (Bij mensen ook trouwens ;-)). Bij chimpansees bijvoorbeeld hebben zowel de mannen als de vrouwen een lichte baardgroei, onafhankelijk van de sekse. (En de leeftijd trouwens ; ook hele jonkies hebben vaak al het kenmerkende dunne witte baardje). Ook gorilla's kennen baardgroei, maar dan weer alleen de zilverrugmannetjes (berggorilla's). Geen snor. Maar er zijn ook apen met een snor.

Het is maar één van de vele ,vele uiterlijke kleinigheden die soorten en ondersoorten van elkaar kunnen onderscheiden, en welke processen uiteindelijk precies geleid hebben tot het huidige resultaat, is voornamelijk gissen.