Deze vis zat voor ons huis in de Ringvaart van de Haarlemmermeer in Zwaneburg. Hij hoort er duidelijk niet thuis. Iemand enig idee wat het is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2K
ronron1212
12 jaar geleden
Slecht te zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vast wear zo'n teruggezet beestje omdat de eigenaar er op uitgekeken was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij lijkt een klein beetje op de Zonnebaars, maar de afmetingen die jij noemt passen daar niet bij. Visserslatijn of toch een heel ander beestje?

Het beste antwoord

de groene zonnebaars (ook wel steenbaars genoemd) deze wordt groter dan de gewone zonnebaars.

vissen die in de fam van de baars vallen hebben altijd een dubbele rugvin, welke je makkelijk kan herkennen op je 2e foto.

niet elke zonnebaars heeft even duidelijke strepen in zijn staart, en ook de aftekening kan onderling iets verschillen (zie bijgevoegde foto's)

Als exoot komt de zonnebaars al zo'n 135 jaar voor in de Benelux. De laatste decennia is de soort echter sterk in opmars. Vermoed wordt, dat dit komt doordat vijverliefhebbers hun nakweek soms vrijlaten in de natuur om er diervriendelijk van af te komen.

Daarnaast is het uitzetten van zonnebaarzen een manier om overlast door insecten als muggen terug te dringen. Een andere vis die hiervoor kan worden gebruikt is de Amerikaanse hondsvis (in vies of zuur water). Deze exoten zijn effectieve insectenbestrijders doordat ze muggenlarven eten en zich zeer snel voortplanten. Met name in geïsoleerde wateren als vennen voorkomt de zonnebaars de ontwikkeling van amfibieën en insecten (met name muggen en libellen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had daar zelf ook aan gedacht maar omdat hij zo groot was dacht ik dat het eigenlijk niet kon.

Andere antwoorden (1)

das een mooi visje! de Zonnebaars, erg zeldzaam, komt oorspronkelijk uit noord amerika