Is de theorie van Ernst Haeckel wetenschappelijk gezien aannemelijk?

Ernst Haeckel stelde dat de ontwikkeling die een organisme doormaakt van embryo tot volwassene, alle stadia van de evolutie van het organisme in de loop van de tijd is.
Maar een embryo is toch niet levensvatbaar? Hoe kan een embryo dan zelf leven? Of interpreteer ik de theorie nu verkeerd?

En biologisch gezien is het toch onmogelijk dat er uit een embryo een ander soort voortkomt? Want de cellen zijn immers al gedetermineerd.

Ik hoop dat iemand mij hiermee wilt helpen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat ik mij ook nog afvraag is, waarom gelooft iedereen de theorie van Ernst Haeckel en staat het nog steeds in veel (biologie) boeken? Men weet toch dat dit eigenlijk niet zo is..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Het is, net als de relativiteitstheorie, een theorie. En net als de relativiteitstheorie werd ze ook al diverse keren bijgeschaafd. In mijn opleiding biologie werd ze wel degelijk aangehaald. Met de argumenten pro (er zijn inderdaad stadia die sterke overeenkomsten lijken te hebben met "oudere" voorgangers) en contra (als alle evolutionaire stappen in een embryo moeten afgespeeld worden, zou een zwangerschap veeeeeel langer moeten duren). Maar het is enkel een theorie, bovendien eentje die van zeer weinig belang is in biologisch onderzoek. Voor zo ver ik weet, gelooft niemand dat je naar homo erectus zit te staren als je een vroege spontane misval moet onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tegenstelling tot de relativiteitstheorie, is het inmiddels verworpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou je kunnen zeggen dat de eerste (speciale) relativiteitstheorie van Einstein inmiddels ook verworpen werd. Net zoals Haeckel, werkte Einstein na terechte kritiek zijn theorie ook bij, zelfs in die mate dat hij er een andere naam aan gaf. Wetenschappers benaderen de waarheidswaarde van theorieën niet op deze manier. Haeckel gaf uiteindelijk zelf toe dat zijn stelling grotendeels niet opging. Wat overblijft: er komen in de ontogenese opvallend veel stadia voor die veel weg hebben van evolutionaire voorgangers uit dezelfde lijn. Menselijke foetussen krijgen bv een lanugovacht, hoewel ze het helemaal niet koud hebben. Daarom is er op dat ogenblik nog geen reden om van een primaat te spreken. Zo zijn de eerste 2 bladeren van dicotylen in regel zeer eenvoudig opgebouwd, in tegenstelling tot al de volgende exemplaren. Even simpel als de veronderstelde structuur van de bladeren van de eerste boomsoorten. En erg gelijkend op de bladeren van nog niet uitgestorven "oude" boomsoorten. Dat maakt van een Acer nog steeds geen Ginkgo. Wie daar iets in wil zien, mag gerust enige waarde hechten aan dit aspect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Relativiteitstheorie is, al dan niet aangepast, nog altijd actueel. De recapitulatietheorie is echter simpelweg vervangen door Evo-Devo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik het enkel helemaal mee eens zijn! Mijn compliment dat je in één regel kon vatten wat ik met te veel woorden probeerde duidelijk te maken. Zou zeker een + waard zijn.

Andere antwoorden (4)

De theorie van Haeckel is inmiddels al lang en breed weerlegt. Wetenschappelijk gezien dus absoluut NIET aannemelijk.

Toegevoegd na 12 minuten:
Betreffende je toevoeging:

Mensen die dit nog geloven (of nog erger, de wetenschap afwijzen vanwege de onjuiste veronderstelling dat de wetenschap dit accepteert) hebben - kort gezegd - geen verstand van het onderwerp.

In goede biologieboeken wordt het ook niet meer aangehaald, behalve ter illustratie van de ontwikkelingen van de ideeën. Dat echter niet alle biologieboeken van goede kwaliteit zijn, is helaas ook een feit waar je niet omheen kunt. Jammer is, dat soms de slechtere boeken in het onderwijs terecht komen - vaak omdat deze goedkoper zijn, of beter aansluiten bij de ideologie van de school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ : goed gezegd!
Er zijn natuurlijk wel overeenkomsten, maar hij nam het zelf veel te letterlijk en hij smokkelde ook met de werkelijkheid om het beter te laten kloppen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat het bij wijze van wetenschapshistorie genoemd wordt kan ik me nog wel voorstellen, maar dan wel met de kanttekening er bij dat het achterhaald is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm apart, het klinkt inderdaad vreemd aangezien er dan tussenfases worden overgeslagen.

Ze zeggen dat de mens van de aap afstamt.

Een embryo van de mens zou dan eerst op een aap moeten lijken en dan weer veranderen naar mens.
(waar is de staart?)

Of dat bepaalde dieren eerst een bepaald lichaamsdeel hadden, maar in de loop van de tijd veer verdwijnt of veranderd in iets anders.

Er zullen grote overeenkomsten zijn, maar maar dat het ook precies zo is?

Nee het lijkt me niet aannemelijk dat zijn theorie klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm... Je weet dat de mens tijdens zijn embryonale fase ook een staart heeft, maar deze (meestal) kwijtraakt, naar ik aanneem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh, je hebt gelijk! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en de aarde is plat, en de zon draait om de aarde.
Ja, maar een embryo heeft een voorsprong op het eerste leven doordat de onsterfelijke kiemcel ook al een evolutionaire ontwikkeling heeft doorgemaakt. Natuurlijke selectie werkt op elk embryonaal stadium en daardoor zijn er ook grote verschillen in embryonale ontwikkeling van een kip, een mens, een muis en een salamander.

Toch kun je steeds weer dezelfde patronen in de ontwikkeling zien en zijn de verschillen min of meer evolutionaire aanpassingen van het embryo, zo heeft een kippenembryo allerlei aanpassingen om tussen de dooiermassa en de eischaal te functioneren, een zoogdierembryo vormt een placenta en een salamanderlarve scharrelt dan al zijn eigen kostje bij elkaar en heeft functionele kieuwen.

De basisprincipes zijn wel steeds hetzelfde van stekelhuidigen tot en met gewervelden: klievingsdelingen, een blastula stadium, gastrulatie en bij gewervelden de differentiatie en segmentatie en vorming van allerlei lichaamsstructuren vanaf de kop tot aan de staart en de vorming van een neurale buis.

Ik zou ook graag een bron zien bij de weerlegging van Haeckels theorie, ik denk zelf dat de theorie prima opgaat als ook rekening gehouden wordt met allerlei evolutionaire processen die op het embryo zelf werken en als je je realiseert dat we niet teruggaan tot een bacterieachtig wezen, maar dat gewoon weer een gedeelde eicel zijn. Volgens mij is deze theorie nog steeds de basis voor de ontwikkelingsbiologie.

In sommige gevallen is het zelf mogelijk dat een eicel wordt gekloond (bij visseneitje bijvoorbeeld), zodat zelfs seksuele voortplanting niet noodzakelijk is. De resulterende vis heeft dan weer precies dezelfde eicellen, die dan ook weer kunnen worden gekloond. Op die manier kun je het visseneitje dan als onsterfelijk beschouwen. en de vis als een tussenproduct.

De cellen binnen een embryo zijn bij gewervelden niet volledig gedetermineerd (wel bij insecten en wormen als Caenorhabditis elegans), maar de cellen bij gewervelden reageren op de interactie met andere cellen en die hangt weer af van de oorspronkelijke positie in de klievende eicel en allerlei celbewegingen, waarbij de cellen elkaar wederzijds beinvloeden