Word je lichter of zwaarder als je een scheet laat? Zo ja, hoeveel lichter/zwaarder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
11K

Het beste antwoord

Een scheet (buikgas) bestaat v.n. uit methaan, een krachtig broeikasgas. Methaan is lichter dan lucht.
Een lichaam met gas is zwaarder dan een lichaam zonder gas. Dat lijkt me logisch. Als je een scheet laat wordt je dus in principe iets lichter. Echter als er substantieel veel buikgas ontsnapt, zul je in omvang afnemen (denk aan een ballon). Daarmee wordt de opwaartse kracht (Archimedes) van je lichaam in de atmosfeer kleiner en ga je weer zwaarder wegen.
Het hangt dus van veel factoren af om een zinnig en sluitend antwoord op deze vraag te formuleren.
Wel is het beter voor het milieu om zo weinig mogelijk scheten te laten. In 150 jaar is de hoeveelheid methaan in de atmosfeer verdubbeld. De levensduur van methaan is echter maar 10 jaar en dat geeft weer wat meer ruimte voor scheten.
In de omgeving van rundveehouderijen en bejaardehuizen is een verhoogde concentratie methaan aanwezig. Rond het jaar 2000 leidde dat er in Nieuw Zeeland toe dat er plannen kwamen voor een zgn. "schetenbelasting" (bron: Nieuwsblad van het Noorden, ca. 2000). Ook in de tweede kamer zijn hierover al vragen gesteld.
Mijn advies aan de schetenlaters is dan ook om het wat rustiger (niet stil maar minder) aan te doen, om daarmee een eventuele belasting te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.. gewicht vs massa.
De grote vraag is dus: hoeveel neem je in omvang af na het laten van een scheet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn laatste meting kwam uit op 0,0132%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je meneer de professor ook weer heur -_-

Andere antwoorden (6)

Nee. Je wordt geen gram lichter of zwaarder. Je verliest alleen lucht en dit weegt niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lucht heeft óók gewicht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het ook anders dan lucht, de lucht die ik normaliter inadem ruikt toch iets anders dan een scheet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'normale' lucht kan ook anders ruiken. Nogmaals het weegt niks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hans.....ik ga wel erg vaak op mijn bek de laatste tijd (blush) :-D
Normaal zou ik mijn foute reactie ookwel verwijderen, maar het is duidelijk voor de vragensteller dat mijn antwoord fout is.
Ja je word lichter. Hoeveel? Het gewicht van die scheet! Dat zal waarschijnlijk rond de 2 mol CO2 zijn, wat zo'n 2*16+34 U is. 66 U = 66 * 1,66*10^-27 kg minder. (Ruim genomen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het maar alleen CO2...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en methaangas. Hoogstwaarschijnlijk ook meer stofjes, maar ongeveer is het zo...
De cijfertjes zijn ook alleen maar om aan te geven dat het om een minuscule hoeveelheid gaat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Methaangas kan ik ook niet ruiken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"hoogstwaarschijnlijk ook meer stofjes"
Hangt er helemaal vanaf of hij nat of droog is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen dat je zwaarder wordt.

Even puur vanuit de logica:

De scheet is een gas die lichter is dan lucht en stijgt, het zorgt ervoor dat je lichter bent.

Door een scheet te laten ontsnapt de lucht die je lichter maakt en laat je zwaarder achter.

het verschil is natuurlijk zo klein dat deze zo goed als niet te meten valt, maar theoretisch gezien wordt je zwaarder och?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ergens lucht het ook weer op lijkt me +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit dat met een lachgas ballon?
De ballon stijgt, maar als je de gas eruit laat lopen dan zakt ie.
Dus er hoeft geen lucht in de ballon om de ballon zwaarder te laten wegen toch?
Ik denk dat je iets lichter zou moeten worden, alleen is je lijf met het verlaten van de ene scheet, al weer een andere aan het maken, dus dat in acht nemend, denk ik dat je hetzelfde blijft wegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee een scheet is lucht