Ja, want vissen krijgen zuurstof doordat water langs hun kieuwen beweegt. Als je een vis stevig vasthoud in stilstaand water stroomt er geen vers water langs de kieuwen en verdrinkt de vis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je "verdrinkt" als je onder water een tekort aan zuurstof hebt. Dan zou je bij een vis z'n kieuwen dicht moet doen zodat deze geen zuurstof meer kan filteren, als zal het verdrinken. Verdrinken is gewoon stikken onder water!;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*dan zal het
Een zeevis zal ook verdrinken in zoet water, er komt dan zoveel water binnen via zijn kieuwen en huid dat zijn nieren het niet bij kunnen houden en hij op zal zwellen en sterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is STIKKEN dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn verschillende antwoorden op mogelijk.

Als je met verdrinken zou bedoelen: stikken door zuurstofgebrek, dan zou heel letterlijk een vis "verdrinken" in lucht, net zoals wij geen zuurstof uit het water kunnen opnemen met onze longen kan een vis dat niet uit de lucht met zijn kieuwen.

Dit wordt op vrijwel dezelfde manier ook uitgelegd bij Willem Wever, zie de link.

De andere manier, zou kunnen zijn als de vis een kieuwziekte heeft waardoor hij geen zuurstof meer opneemt, maar zelf zou ik dat vergelijk met bijv een mens met een longprobleem door bijv roken, dan werken de longen niet goed meer, dat noemen wij zelf niet echt verdrinken dan.

Dus ik ga zelf voor die eerste optie: met als definitie: verdrinken is je bevinden in een medium waarin je stikt omdat je de zuurstof die er wel is NIET meer kunt opnemen, en dat is voor een mens dus water en voor een vis dan: lucht
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gebruikt een aparte visie in het antwoord, maar goed geformuleerd!