Is het een zweefvlieg. Deze lijken veel op wespen/ bijen, maar zijn totaal onschuldig en kunnen ook niet steken. Ze behoren tot de tweevleugeligen zoals vliegen en niet tot de vliesvleugeligen zoals, hommels, bijen en wespen, zij hebben namelijk 4 vleugeltjes, makkelijk te onderscheiden dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is geen bij, zoals je met je trefwoord suggereert. Het is een gewone zweefvlieg.

Toegevoegd na 53 seconden:
Althans, zo ziet hij eruit.

Van de zweefvlieg bestaan vele, vele soorten, ook in Nederland. Je kunt ze makkelijk van de bij onderscheiden door de manier waarop ze vliegen: ze hangen meestal stil in de lucht. Bijen doen dat nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh ja, na het googelen op zweefvlieg zie ik ook wel plaatjes die er veel op lijken :-) is een zweefvlieg dan ook weer hetzelfde als een sluipwesp of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een sluipwesp is een heel andere soort. Een sluipwesp is een insect dat zijn eieren *in* andere dieren legt, meestal in larven. Dat doen ze met hun zogenaamde eiboor. Die eitjes komen uit, en vreten de larven van binnenuit op. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Sluipwesp voor een complete beschrijving van de sluipwesp, inclusief een plaatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha, bedankt! brr...al die insecten...ik krijg er de kriebels van..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, hardstikke mooie beestjes juist! En nuttig ook nog (nou ja, muggen daargelaten). Zweefvliegen zijn leuk. Die zweven vaak ergens in de tuin. Als je nu een miniscuul steentje, of een grote zandkorrel, door je tuin gooit - wel zodanig dat de zweefvlieg jouw gooibeweging niet kan zien, maar het steentje wel, dus ga om een hoekje staan of zo - dan zal de zweefvlieg voor een kort moment denken dat dat steentje een lekker hapje is dat voorbij komt vliegen. Hij zal zijn hangplek verlaten, en met grote snelheid op het steentje afgaan. Pas na twee meter te hebben ge-race-vliegd komt hij erachter dat het een steentje is, en zal hij terugkeren naar zijn zweefplek. Maar goed, ze eten dus kleine insecten, die ze in volle vlucht vangen en opeten. Dat maakt zweefvliegen tot welkome gasten in mijn tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal +1
door de vleugels is zijn lijfje niet zo heel goed te zien dus ik weet het niet 100% zeker hoor..maar een na een paar afbeeldingen te hebben bekeken een paar suggesties:

- hoornaar?
- bijenwolf?

ik vind het ook wel lijken op zo'n nepwesp.. sluipwesp noem ik die altijd, maar daar heb je ook verschillende soorten in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is een van de 750 soorten zweefvliegen die in west europa voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij een sluipwesp