Hoe kan het dat de een zo enorm veel gevoeliger is voor kietelen op de ene plek dan de ander op een andere?

Ik las dit al: http://www.boston.com/globe/search/stories/health/how_and_why/120197_2.htm

Maar vroeg me af wat jullie weten.

Ik ben over het algemeen helemaal niet zo heel erg kietelig, maar als iemand mijn voeten aanraakt lijk ik wel dood te gaan! Ik kan daar zó ontzettend slecht tegen, maar ik begrijp niet waarom. Het is zelfs zo erg dat ik mezelf zo'n beetje kan kietelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Antwoorden (2)

Ik denk dat het meer aan de persoon ligt. Probeer je maar eens een x te ontspannen als je wordt gekietelt onder je voet. En probeer die energie uit je lichaam te laten vloeien. Daarna wordt je minder gevoelig. Als dat niet werkt probeer het omgekeerde probeer al je spieren te spannen. Ik praat uit ervaring want me vriendin kietelt me altijd. Maar heeft niet veel zin meer door die twee tips :) succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kietelen of kittelen is het prikkelen van gevoelige stukken huid bij anderen door middel van licht aanraken.

De kleine hersenen reageren fel op deze onverwachte impulsen. Een persoon die gekieteld wordt maakt onwillekeurige bewegingen en moet hard lachen, tenzij hij ertegen kan (de (on)gevoeligheid hiervoor verschilt sterk van persoon tot persoon). Als men zichzelf probeert te kietelen lukt dat gewoonlijk niet: de grote hersenen hebben het signaal al doorgegeven aan de kleine, die de prikkel verwachten. Proeven met robotgestuurde armen hebben dit bevestigd.

Er staat nog meer interessants bij (link bijgevoegd), maar ik vind dat jou eigen stukje in je link, ook al een heleboel informatie bevat.

Het is dus afhankelijk van je eigen gevoeligheid, wat weer afhankelijk is, van een heleboel andere factoren tijdens het opgroeien. Het meest interessante vond ik nog, dat het dus uit schijnt te maken, wíé je kietelt. Men spreekt hier van "sociale gevoeligheid". Als een wildvreemde jou kietelt, of je zus, dat maakt ook een wereld van verschil. Vooralsnog zijn het theorieen, maar wel geinig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kietelen