Waaruit ontstond de eerste levensvorm?

Ook echt de eerste levensvorm dan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Helemaal precies weten we het niet (want je kunt niet terug om te kijken), dus het blijven theorieen, maar de eerste dingen die we 'levensvormen' kunnen noemen, waren waarschijnlijk stukjes RNA. Alleen maar stukjes RNA, die - net als DNA- erfelijke informatie (eiwitten) kunnen dragen, maar zich ook gedragen als enzymen-eiwitten die buiten de cel een reactie mogelijk maken. Dat beschouwen we als de eerste vorm van levende materie. Tot het eerste herkenbare beestje (bacterie) is het dan nog wel een einde hoor.......

Toegevoegd na 17 minuten:
Waar dit RNA dan vandaan komt is nog wel een raadsel. We hebben al losse eiwitten (maar nog geen RNA) kunnen maken met de combinatie van oersoep en electriciteit, maar er zijn ook - steeds serieuzere - theorieen over herkomst vanuit de ruimte. (panspermie).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit de ruimte, dan schuif je het proleem toch voor je uit? Net als creationisme, wie schiep de schepper?
Cryofiel
11 jaar geleden
Toch zijn er in de ruimte complexe organische moleculen waargenomen. En dat zijn dan alleen die complexe organische moleculen die een voor ons herkenbare "vingerafdruk" uitstralen. Complexe organische moleculen die niet zo'n herkenbare "vingerafdruk" uitstralen, zouden er ook best kunnen zijn, maar die kunnen wij dus (nog?) niet zien. Hoe dan ook, het is best mogelijk dat de oerwolk waaruit ons zonnestelsel ontstond, reeds de benodigde organische ingrediënten bevatte om leven te vormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom "schuif je het probleem dan voor je uit " ? Je kunt je wellicht beter afvragen waar we het idee vandaan halen dat er alleen en uitsluitend op aarde leven zou zijn.....
Misschien komen de omstandigheden waarin uit eiwit RNA kan ontstaan alleen maar in de ruimte voor, misschien ontstonden ze al tijdens de oerknal. Met scheppers heb ik niks, zeker niet als ze exclusief de aarde zouden hebben uitgekozen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het feit dat er complexe organische moleculen in de ruimte zijn gevonden is niet anders dan het feit dat deze op aarde ook gewoon (kunnen) zijn ontstaan (zie het Miller experiment). Het feit dat deze ingredienten overal rondzweven lost het probleem niet op van wat het eerste leven was. Aangezien de omstandigheden in de ruimte veel slechter zijn voor het ontstaan van complexe eiwitten (m.n. straling, temperatuur) acht ik de kans dat er leven ontstaat op een planeet groter dan in de ruimte. En ja, er is heeeeeeel veel meer ruimte dan aarde en er kan daar van alles rondzweven van wat wij niet zien, nooit kunnen zien, nooit zullen zien, maar ik probeer uit te gaan van wat we weten en niet te speculeren van wat er allemaal zou kunnen zijn.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het gaat erom dat de *ingrediënten* van het leven in de ruimte kunnen zijn ontstaan. En dat die ingrediënten, na te zijn neergeregend op de jonge aarde, leven vormden. Het leven zelf ontstond dus op (onder andere) de aarde. De noodzakelijke ingrediënten zouden (!) in de ruimte kunnen zijn ontstaan. Het zou (!) dus zo kunnen zijn, dat leven niet puur op een planeet kán ontstaan.
Daar is de wetenschap het niet volledig over eens. De ene groep zegt dat er vanuit het universum, bijvoorbeeld via kometen, bepaalde moleculen op aarde zijn gekomen die zich uiteindelijk konden voortplanten, maar de andere groep denkt dat deze moleculen wel van de aarde zijn gekomen. Levende wezens bestaan vooral uit aminozuren, eiwitten en andere scheikundige ketens. Om zichzelf te kunnen voortplanten (toch wel een belangrijke eigenschap voor een levenvorm) heeft het een enige vorm DNA nodig. Door miljoenen jaren evolueren is er waarschijnlijk een keer een ingewikkeld molecuul zo complex geworden dat het de eigenschap heeft ontwikkeld te kunnen voortplanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een heeel kort antwoord: Autotroph.

Er wordt gesteggeld of dit nu al een organisme is of iets wat een voorloper van organismen is. Maar zover bekend is Autoroph de eerste.

En anders sta ik open voor nieuwe inzichten

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie in de zin: Maar zover bekend is Autoroph de eerste.

Moet zijn Autotroph.