Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als een bloem of iets dergelijks geel is stoot het dan juist de kleur geel af of neemt het alleen de kleur geel op?

ik twijfel er namelijk over en vraag me dus af hoe dat precies zit.
wij zien toch datgeen wat afgestoten wordt?
zo ja als een bloem dan geel is omdat die deze kleur afstoot in plaats van opneemt hoe komt het dan dat die die kleur afstoot en niet die andere kleuren. . hoe weet een plant daar onderscheid van te maken, hoe sorteert die die kleur?

misschien komt het wat wazig over maar is er iemand die mij hier een duidelijk antwoord/beeld van kan geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
925

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De kleur die je ziet worst niet geabsorbeerd maar gereflecteerd. Bladgroenkorrels bijvoorbeeld gebruiken zo dus *niet* het groene licht voor de zuurstof fabricage.

Geabsorbeerd licht wordt doorgaans omgezet in warmte (dat weer uitgestraald wordt als infrarood licht). Een zwart vlak reflecteert geen licht maar absorbeert het allemaal en wordt daardoor warmer. Daarom ook zie je dat bv camping douches en zonneboilers zwarte achtergronden gebruiken.

Die plant doet daar verder niks 'bewust' voor. Het is puur een kwestie van pigment en blijkbaar is het een kleur die voor die soort plant werkt (bijzondere aantrekking op bijen oid.). Dit pigment wordt aangemaakt in de individuele cellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gele ding houdt alle kleuren daar, behalve geel. Dat is waarom wij geel zien, het geel wordt teruggekaatst. Dat heb ik nu met natuurkunde! (:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, alle kleuren behalve geel worden geabsobeerd door de bladeren van de bloem. Dus alleen geel licht wordt weerkaatst (ik zou het niet afstoten noemen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kleur bestaat niet, het is reflectie van een deel van het licht dat dan door ons oog wordt opgevangen

dus je vraag klopt niet :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag klopt wel, alleen een beetje ongelukkig uitgedrukt.
Licht moet verschillende kleuren hebben, anders kan er geen kleur weerkaatst worden.
Wel eens op school bij natuurkunde licht door een prisma zien vallen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker en ken ook de regenboog, de zon door de glasplaat die ooit op mijn tafel lag. vandaar de reflectie van het licht wat ons oog op kan vangen. niet voor elk wezen is een gele bloem geel. (vandaar mijn antwoord ook) :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding