Werkt de geslachtswisseling van de cannabisplant ook andersom?

Bij het simpele thuis kweken van wietplanten heb je altijd het probleem dat je vrouwtje in een mannetje kan veranderen als die niet in de buurt is.

Dus stel, dat je 5 planten hebt en dit zin vrouwtjes, veranderd er 1 in een mannetje. Maar wat nou als ik 5 mannetjesplanten bij elkaar zet, zoekt dit dan alsnog balans en komt er een vrouwtje??

Mijn moeder zei al, dat ze het zelfs al eens heeft meegemaakt dat een vrouwtjes plant 2 mannelijke tak maakte maar voor de rest gewoon vrouwelijk bleef.
Omdat andersom niet echt gebruikelijk is en je juist vrouwtjes wilt in plaats van mannetjes en daardoor de mannetjes vaak al eerder worden weggehaald en gewoon, dood gaan ofzo. Heb ik hier nooit eerder over gehoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
*1 mannelijke tak maakte.
jammer dat je dat niet zo makkelijk kunt bewerken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Een mannetje zal nooit in een vrouwtje veranderen en heb ook nog nooit een vrouwtje in een mannetje zien veranderen. Dan was het al een mannetje. Wat wel kan is dat de moederplant bevrucht wordt door een mannetje en dan zaadjes geeft. Maar dan is het nog steeds geen mannetje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp niet hoe jij kan zeggen dat een mannetje nooit in een vrouwtje veranderd en andersom terwijl duidelijk in de biologie van de cannabis plant word aangegeven dat dit wel mogelijk is: Hennepplanten kunnen soms meer dan twee geslachtschromosomen hebben. Sommige vrouwelijke planten hebben dan niet alleen twee X-chromosomen, maar nog een derde chromosoom, het Y-chromosoom. Sommige mannelijke planten hebben naast het X- en het Y-chromosoom ook nog een derde chromosoom, een X-chromosoom. Door één van de drie geslachtschromosomen niet te gebruiken kunnen ze 'kiezen' of ze mannelijk of vrouwelijk willen zijn. Tijdens hun leven kunnen ze daardoor van geslacht veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan idd wel maar de plant is dan niet in zijn hum.
er moet dus een reden voor zijn. werk je met zaad of met stek? kweek je op aarde of op hydro? verkleuren (delen van) de bladeren? krullen ze om? zijn ze te licht of te donker?
wat doe je met de voeding (en hoe) heb je genoeg drain voor afvalstoffen? (vooral bij aarde, de werking is bufferend van 2 kanten dus) hoe zit het met je PH en EC, is er een tekort of een overschot aan een bep voedingsstof? wij sneden zelf onze klonen want dan weer je zeker dat je geen rommel hebt. niet op kleine schaal dus en heb nog nooit meegemaakt dan een plant van geslacht veranderde. snap al helemaal niet waarom een plant bestoven moet worden om niet je hele oogst te verliezen. waarom zou je het verliezen? waaraan?