Zijn er positieve terugkoppelingsmechanismes, in het menselijk lichaam?

Ik kan alleen negatieve bedenken..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij vraagt of er ergens in het menselijk lichaam positieve terugkoppeling plaats vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er ook geen negatieve terugkoppelingen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zijn er wel zoals de temperatuurhandhaving. Maar zijn er ook positieve terugkoppelingsprocessen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht, ik was even in de war. Ik dacht dat negatieve terugkoppling een negatieve spiraal was, dus als iets daalde dat de koppeling er voor zou zorgen dat het nóg meer zou dalen etc. etc. Dit bestaat namelijk niet. Echter heb je daar gelijk in. Maar ik denk dat ik hier ook meteen het probleem heb gevonden.

Het beste antwoord

Jawel, vooral bij de voortplanting. De eisprong is een bekende, aan dat mechanisme komt een eind als de follikel openbreekt, maar ook het bepalen van het geslacht in de baarmoeder, op een minieme hoeveelheid vrouwelijk hormoon volgt de productie van steeds meer hormoon.
Bij de eisprong is de follikel met de meeste receptoren in het voordeel, die gaat nog meer receptoren maken en neemt nog meer hormoon op, daarom is het er over het algemeen maar 1.
Bij ontwikkelingsprocessen in het algemeen zul je positieve terugkoppeling kunnen vinden. Het is alleen lastig te ontrafelen, omdat dan een oorzaak ook tegelijk een gevolg is, je krijgt kip/ei problemen.
In het volwassen lichaam is alles erop gericht een evenwicht te behouden en speelt negatieve terugkoppeling de belangrijkste rol. Er zijn dan ook wel uitzonderingen denk ik, bij bijvoorbeeld de adrenaline en stressresponsen en de seksualiteit. Het is dan nodig dat het lichaam in een andere modus wordt gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, aangezien dit funest zou zijn voor het menselijk lichaam.

Een negatieve terugkoppeling zorgt ervoor dat er, indien de omgeving verandert, het lichaam dit corrigeert. Zoals je zelf in de reactie aangeeft; temperatuur handhaving. Je gaat rennen en je lichaam wordt warm, echter "wil je lichaam" niet zo warm zijn, dus ga je zweten om af te koelen. Hierdoor blijft je lichaam "zoals het wil zijn."

Indien er een positieve terugkoppeling zou zijn (ook wel meekoppeling genoemd), zou je lichaam bv. bij opwarming zichzelf nog meer opwarmen. Hierdoor heb je in no-time koorts, die zo erg wordt dat je er aan zult overlijden. Bedenk ook andere systemenen van je lichaam, zoals bloeddruk, ademhaling, je hart etc. Indien dit bij een verandering alleen maar erger wordt, is het funest voor je lichaam.