Kan het gebruik van deodorant invloed hebben op je borstvoeding?

Toegevoegd na 23 uur:
ik heb namelijk wel eens gehoord dat chemicaliën uit deodorants terug worden gevonden in borstkankercellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.1K

Antwoorden (4)

Ha, die Liefmotief;

Puur theoretisch misschien wel, maar alleen als je een deodorant gebruikt op alcoholbasis (en die zijn er volgens mij vrijwel niet meer) en daarvan bizarre hoeveelheden gebruikt. De restanten daarvan zullen mogelijk tot de voeding kunnen doordringen, maar in zulke kleine hoeveelheden dat de risico's niet groter zullen zijn dan het drinken van een enkel glaasje wijn zo af en toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan wel zonder problemen. Kies dan wel voor een natuurlijk merk zoals Weleda, daar zitten geen schadelijke stoffen in. Ook de sterk geparfumeerden kun je beter niet nemen, een baby herkent mama aan de geur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ik me ook kan voorstellen is dat wanneer je een sterk ruikende deodorant hebt, die je ook nog eens met veel verstuiving op spuit (ga er vanuit dat je een spuitbus hebt) dat dan ook wat op je borsten terecht kan komen en dat je borsten dus niet aangenaam ruiken/smaken..en dat de baby dan minder graag bij je drinkt...mijn oudste moest in het begin niks hebben van mensen met veel te veel parfum op bijvoorbeeld...dus kan me voorstellen dat het op die manier ook kan werken bij deodorant,...
vrgr Rinske
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal over borstkanker en deodorant is een van de meest hardnekkige broodje aap-verhalen die er bestaan, en echt pertinent niet waar.

Je hoeft echt niet bang te zijn dat je baby deo binnen krijgt als hij/zij aan de borst drinkt, het kan wel zijn dat de baby het helemaal niet lekker vindt ruiken als je met een geparfumeerde oksel zit te voeden en daarom minder wil drinken. Gebruik dus beter een anti-transparant zonder parfum, als je wil borstvoeden zonder klotsende oksels.

In onderstaande link kun je lezen dat in borsttumoren stoffen worden aangetroffen die lijken op parabenen (die ook in deo zitten) maar dat blijken oestrogenen te zijn (die van nature in een vrouw horen aanwezig te zijn).