ik heb een bot gevonden, wat doe ik ermee?

ik woon bij de IJssel, daar zijn de laatste tijd veel kampvuren. ik liep daar vandaag ook en zag een bot wat in 3en gebroken was (half zwart). volgens mij is het van een dier, maar is dit normaal? moet ik het bij de politie aangeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Als je om één of andere reden niet voor één van de twee uitersten wil gaan, zijn er twee andere benaderingen. Een menselijk bot verschilt erg van viervoeterbeenderen. Je zou op 't net grafisch het menselijk geraamte kunnen opzoeken en vergelijken. Of aan een arts vragen, die zou het in één oogopslag moeten kunnen zeggen. Verder kan je het ook beredeneren. Stel; het zijn menselijke resten die men wil laten verdwijnen. Nu wordt het een beetje luguber. Indien men een heel of een groot deel van een menselijk geraamte wil verbranden, moet je al heel lang en heel heet stoken. Om nog maar te zwijgen over een geheel of gedeeltelijk lijk. Kan je rond je vindplaats genoeg brandbaar materiaal bijeensprokkelen om een halve nacht een grote brandstapel op gang te houden? Hoe groot is op die plaats het risico dat iemand de geur van verbrand vlees alarmerend zou vinden? Als dit bot nog volledig is, dan zouden er op zijn minst stukken van andere botten moeten zijn. De kans dat de dader één bot per bbq probeert te verkolen, is heel klein. Het zou ook erg dom zijn om zoveel keer het risico te nemen om zich telkens met één menselijk bot te verplaatsen en mogelijk aandacht te trekken met een open vuur. En nog dommer om hele stukken mens naar een kampvuursite te slepen. Het is ook niet zo éénvoudig om van een lijk enkel de beenderen over te houden zonder last te krijgen met de buren of de riolering. Als je de natuur zijn gang wil laten gaan, moet je minstens een meter de grond in en (jaren)lang wachten. Je loopt dan minder risico als je er een stevige beton over giet. Het zaakje vers gaan uitbenen zonder klachten over geurhinder, vereist al enige specialisatie en geschikte werktuigen. Het laat ook massaal forensische sporen achter. En ook dan moet je nog snel van de zachte weefsels zien af te geraken. Invriezen is echt niet verstandig. Al dan niet fysiek of chemisch, moet alles gereduceerd worden tot iets dat via de gangbare afvoer kan verdwijnen. Grote vaten met stinkende zuuroplossingen vallen nogal op. Om niet uit te wijden in onsmakelijke details: om praktische redenen laat men corpus delicti meestal heel, of het wordt in grote stukken opgedeeld. Waarvan men op zeer korte termijn af moet. En nee, dit is geen praktijkervaring maar gewone criminologie ;-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bewonder je fantasie, denkerin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je nu net dat aanhaalt! Buiten oude slagvelden zijn er maar twee situatie's waar menselijke botten heel vaak solo opduiken. Bij terugwijkende gletsjers (na de eerste warme dagen is het telkens een race van verzamelaars om er eerst bij te zijn) en "ondergelopen" zeeën, zoals de Noordzee en zijn verbonden waterlichamen. In de mammoettijd was dit een vruchtbare laagvlakte, nadien een eilandengroep met zeer rijke visgronden en dus veel bewoning. Toen de eilanden onder gingen, verhongerden de populaties wegens altijd minder plaats. Alleen de lange afstandzwemmers haalden het. Er liggen massa's botten op de bodem, ook veel menselijke. Jaarlijks komen er tonnen botten, vooral door de visserij en baggerwerken. Zo komt er momenteel meer ivoor uit de Noordzee dan uit Afrika. Experts kunnen gelukkig zeer makkelijk zien of een bot heel lang op de zeebodem heeft gelegen. Bij grote, lage gletsjers gaat men op bottenjacht. In het ijs kan je in oude botten soms nog wat onbesmet dna aantreffen, je vindt ook aanwijzingen over oude voedingspatronen, leefgedrag (een sportieve jager of een kromgewerkte landbouwer). Er wordt ook wat geboden voor echte botten als studiemateriaal. En heel soms doet men archeologische vondsten, maar blijkbaar liepen er vroeger heel wat minder mensen over gletsjers. Toerisme en smokkel zijn redelijk recent.

Andere antwoorden (4)

Als je twijfelt zou ik contact opnemen met de politie. Kan het zijn dat het een rest is van een bbq?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans is natuurlijk heel groot dat het gewoon van een dier is. Maar het kan zeker geen kwaad om je vondst naar de politie te brengen zodat je niet altijd met deze vraag zal blijven rondlopen. Je weet het tenslotte maar nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het zeker niet gaan brengen naar de politie als er twijfel is. Dan moet je het laten liggen zoals je het vindt. I.v.m. sporenonderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ging er ook vanuit dat ze het al had meegenomen :-)
Het lijkt me niet verboden dat je de poot van een lam (dat kan een flink bot zijn) oppeuzelt, dus ik zie niet goed in waarom je daar de politie mee lastig moet vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het niet van een dier is zou het pas raar zijn denk ik :)

als het overal aan de IJssel zo is als bij Deventer eo, dan kan je waarschijnlijk nog heel wat botjes vinden.

Toegevoegd na 35 seconden:
melding hoef je er dus niet van de toen want hier kunnen ze niets mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
vooral ook voor je eerste zin, was ook mijn gedachte.