Bestaat er iets zo dat de mens zijn eigen DNA langer goed kan houden?

Ik heb gelezen dat de DNA met de leefjaren van de mens afbreekt,dus dan komt slijtage in ons lichaam omdat ons dna steeds kleiner wordt......dus nu ben ik benieuwd op het mogelijk is om ons eigen dna langer fit te houden bijvoorbeeld hoe ons immuunsysteem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (6)

Ons lichaam veroudert door mutaties van het DNA die veroorzaakt worden door oa contact met stralingen schadelijke stoffen enz enz
Om zelf je DNA te beschermen tegen deze processen zou je nergens mee in aanraking moeten komen en je van de buitenwereld afsluiten
Maar zelfs het drinken van water kan dit al veroorzaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, ik ben er zelf erg veel mee bezig.

Ik eet iedere dag een dozijn gevulde koeken. Die koeken zitten vol met conserveringsmiddelen. Als ze zo'n koek lang goedhouden, dan moeten het goede stoffen zijn en blijf ik ook langer goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit helpt niet voor je lichaam in levende toestand. Wat wel zo is dat je lichaam na de dood veel langzamer vergaat. Je lichaam wordt als het ware geconserveerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna net zo waarschijnlijk als die anti-oxidanten in onze voeding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik roest ook niet, dus die anti-oxidanten doen goed hun werk.
Anti-Oxydanten bestrijden de Vrije Radicalen die aantasting van je cellen veroorzaken. Het klinkt als de titel van een Science-Fiction boek, maar het is blijkbaar wel waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest simpele middel: zonnebrandcreme.

Onder invloed van de UV-stralen van de zon kan het DNA in huidcellen beschadigen. Dat is de reden dat je huid sneller veroudert als je veel onbeschermd in de zon komt en dat je er huidkanker van kan krijgen. Zonnebrandcreme beschermt je huid tegen te veel UV en daardoor tegen beschadiging van het DNA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De cellen in je lichaam delen zich heel je leven lang, dat zorgt ervoor dat je lichaam in tact blijft. Voordat een cel zich deelt, wordt de DNA streng gekopieerd. Er ontstaan twee DNA strengen, elk van de twee komt bij de celdeling in een van de twee cellen terecht. Elke keer dat de DNA streng wordt gekopieerd wordt deze net een paar nucleotiden korter. Op de lange termijn kan dit als gevolg hebben dat belangrijke informatie op de DNA streng verloren gaat en dat de cellen minder snel delen (je wordt ouder).
In geslachtscellen is het noodzakelijk dat dit proces wordt tegengegaan (anders zou bij elke generatie een gedeelte van het DNA verloren gaan). Het enzym telomerase, plakt daarom elke keer nieuw stukjes DNA met de base volgorde TTAGGG aan het DNA, om ervoor te zorgen dat het DNA niet te kort wordt.
Ook tijdens de embryonale ontwikkeling is telomerase in het embryo aanwezig.
Telomerase is geen middel om ons langer fit te houden: telomerase zorgt ervoor dat onze cellen snel en ongecontroleerd blijven delen. Dit is ook het geval bij kankercellen: een mutatie in het DNA zorgt ervoor dat de cel telomerase aanmaakt, de cel blijft zich hierdoor in een snel tempo delen, waardoor een tumor ontstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veroudering heeft twee aspecten: de cellen werken niet meer goed en de aanmaak van nieuwe cellen vertraagt en valt stil. De slechtere werking heeft enerzijds met beschadigd dna/rna te maken en anderzijds met onevenwichten in de celwerking. Twee oorzaken die zich onderling versterken. Dit zou geen probleem zijn als er onbeperkte gecontroleerde celdeling zou zijn. Oude zooi buiten, stevig vers celletje in de plaats. De celdeling wordt bepaald door de telomeren. Deze zijn enkele sequenties korter na elke deling. Eens te kort, stopt de cel met delen. Anti-oxidantia vangen idd vrije radicalen in, maar zijn zelf nadelig voor sommige celprocessen. De enige theoretisch werkende manier om je lijf op oudere leeftijd een boost te geven, is een behandeling met je eigen bloed/merg van je eerste levensjaren. Dit zit nog vol stamcellen die nog kunnen differentieren tot gespecialiseerde cellen met delingsvermogen. Een deel van de schade zou zo hersteld kunnen worden. Proeven tonen aan dat de resultaten voor hersencellen eerder pover zijn. En aan een demente geest in een 20jaar jonger lichaam heb je ook niet veel. Bovendien zijn er ook ethische kwesties verbonden aan het aftappen van zoveel stamcellen bij een baby of kleuter. Misschien gaat dat wel ten koste van zijn levensverwachting, en dan ben je geen stap verder.