bij de legbaterijtjes word het dag en nachtritme verstoord zodat de kip meer gaat leggen.

de standaard?? kip zal dus een natuurlijk broedgedrag hebben als deze lekker buiten kan lopen. (hobbykip of biologische kip)

Legbatterijkip – eicode 3

De meest dieronvriendelijke huisvesting is de legbatterij. Hier heeft de kip een A4’tje ruimte. In 2012 mag de legbatterij niet meer, maar nog wel de verrijkte legbatterij: de kip heeft daarin anderhalf A4’tje. Ze zit met 10 tot 30 kippen tegelijk op een klein plastic grasmatje om te scharrelen. Ze heeft ook een plastic flap om een ei achter te leggen. Het voer komt op een lopende band voorbij. Er is geen mogelijkheid voor basisbehoeften zoals scharrelen, stofbaden en gebruik van legnest of zitstok. De vele uren kunstlicht stimuleren de kip tot het leggen van wel 320 eieren per jaar. De kip moet haar eieren op draadgaas leggen. Dit levert stress op, omdat zij van nature een nest wil maken. Frustratie en onderlinge irritatie veroorzaken pikgedrag en zelfs levend kannibalisme.

Scharrelkip – eicode 2

De scharrelkip heeft het niet veel beter. Zij heeft ongeveer twee A4’tjes tot haar beschikking. En – net als in de legbatterij – geen uitloop naar buiten ook al doet de term ‘scharrel’ iets heel anders vermoeden. Ook hier loopt het pikgedrag vaak uit de hand.

De ‘vrije-uitloop’kip – eicode 1

De vrije-uitloop- of graskip heeft vier A4'tjes ruimte en een uitloop naar buiten en ziet daar wel de zon.

Biologische kippen - eicode 0

Biologische kippen hebben buiten vier vierkante meter en eten biologisch voer. Biologische legkippen zijn de enige die hun snavel mogen behouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kippen broeden niet, daar hebben ze een broedmachines voor op vermeerderingsbedrijven. De eierleggende kip is een product van zo een vermeerderingsbedrijf. De kippen die de eieren produceren voor dit soort bedrijven zijn vaak raskippen en deze worden gekruisd met een haan van een ander ras of een andere "lijn", zodat er een F1 ontstaat met zeer gelijke en voorspelbare kenmerken met de nadruk op eiproductie of vleesproductie. Deze F1 kuikens worden gesekst als ze bedoeld zijn voor de eiproductie. De haantjes zijn niet erg geschikt voor de vleesproductie en worden onmiddelijk weer gebruikt voor dierentuinen en dergelijke als voedsel. De vleeskuikens (een ander soort kruising) zijn allemaal geschikt om verder door te groeien als slachtkuiken en bereiken na een week of 6 het slachtgewicht.