kan ik ook op een ander manier zoölogie studeren, zonder biologie,natuurkunde, scheikunde of zal ik deze vakken later moeten inhalen?

ik wil namelijk historicus/ archeoloog of zoöloog worden, maar voor zoölogie moet je biologie studeren en je kan biologie alleen studeren als je de vakken natuurkunde/ scheikunde en biologie hebt. maar deze vakken heb ik niet. ik heb namelijk het profiel: Cultuur en maatschappij
(vakkenpakket: geschiedenis/ aardrijkskunde/
wiskunde A/ Duits en kunstvak bv) gekozen op havo niveau. ( voor geschiedenis studeren heb je ook geschiedenis nodig).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Antwoorden (2)

Helaas, deze vakken heb je echt nodig. Met wat basis kennis natuur/scheikunde kom je wel al een eind, maar je kan niet zonder biologie. Verder heb je ook wiskunde nodig. Je hebt dus echt niet het goede pakket.

Je kan met jouw profiel wel geschiedenis gaan doen, als je archeoloog/ historicus wil worden.

Bedenk dat als je heel erg geïnteresseerd bent in dieren, je je hier ook altijd nog hobbymatig mee kan bezig houden!
Als je iets leuk vind, hoef je daar niet meteen je beroep van te maken. Daar bedoel ik mee dat je niet altijd hoeft te kiezen, bijvoorbeeld tussen geschiedenis en zoologie. Het één ga je studeren, het andere is je hobby.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je heel erg geinteresseerd bent in dieren en natuur, is het misschien leuk voor jou om lid te worden van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je als archeoloog specialiseren in zoölogie. Dat is zeker wel mogelijk. En je kunt met jouw pakket wel archeologie gaan studeren. Er is alleen een klein addertje; om archeoloog te kunnen worden moet je archeologie studeren op universitair niveau. Dit geldt ook voor geschiedenis en zoölogie. Je kunt deze specialisatie pas doen als je een bachelor afrondt op de universiteit. Je kunt ook een geschikte master archeologie doen na een bachelor op hbo, maar dit gaat niet zomaar.

Mijn advies: na de havo doorgaan met vwo (kan ook in deeltijd, dat heet vavo). Ik heb zelf ook die ervaring (nou ja, deels. Ik ben bioloog geworden). Vwo is echt niet veel moeilijker dan havo, zeker niet wanneer je zo gemotiveerd bent!

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie, moeilijkheid blijft gelijk, maar het gaat natuurlijk makkelijker wanneer je gemotiveerd bent!