Wat zijn precies de cellen die zich kunnen splitsen?

Dus je hebt eerst 1 cel, die splitst zich op waardoor je 2 cellen hebt. Daarna 4, 8 etc.
Wat zijn dit voor cellen? En als er meerdere soort cellen zijn die dit kunnen wil ik er zo veel mogelijk horen (met hun taak).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Het beste antwoord

Je moet even onderscheid maken tussen verschillende cellen. Er zijn cellen die zich kunnen delen maar ook 'self renewal' zijn (zichzelf weer bijmaken) en dat zijn stamcellen. Cellen die bijna alles kunnen worden maar niet zichzelf zijn voorlopercellen, of progenitorcellen, en er zijn cellen die nog maar weinig andere dingen kunnen worden (zoals cellen in de weefsel). Het systeem waarbij de cel selecteert wat hij zal worden, heet differentiatie. Het uiteindelijke kiezen en delen van die cel heet proliferatie. Je kunt die termen eens opzoeken.

Er zijn ook nog verschillende stamcellen, zo heb je de pluripotente stamcel, de omnipotente stamcel en de totipotente stamcel. Niet elke stamcel kan alles worden, en dat is belangrijk te onthouden.

Dan over celdeling:
De normale manier van celdeling in het lichaam heet gewone celdeling, of mitose (en je hebt daarna mitose I en mitose II).
Alleen bij geslachtscellen heet het reductiedeling, of meiose (waarbij je ook weer meiose I en meiose II hebt). Maar na de initiële reductiedeling, gaan die cellen ook weer over in gewone celdeling, mitose dus. Oftewel (als je me bijhoudt): meiose II is eigenlijk gelijk aan mitose I.

Maar niet alle cellen van alle dieren delen zo. Bij sommige bacteriën heet het systeem bijvoorbeeld binaire splijting (binary fission). Dat is weer een heel andere manier van delen, maar je houdt nog steeds het systeem van exponentiële stijging (1, 2, 4, 8, 16, enz).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zijn volgens mij de veelbesproken stamcellen, die maken cellen voor allerlei weefsels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stamcellen 'maken' niet cellen voor weefsels, maar kunnen zelf gedifferentieerd worden tot verschillende typen cellen.
In principe kunnen (bijna) alle cellen zich delen op de manier zoals je die beschrijft. Bij dit soort celdelingen is er sprake van mitose, hierbij ontstaan er twee dochtercellen die even groot zijn als de moedercel. Alleen de moedergeslachtscellen delen zich via meiose, waarbij er in totaal 4 geslachtscellen ontstaan: dan wel 4 zaadcellen of 1 eicel en 3 nutteloze poollichaampjes.

Soms dan blijven cellen in de zogenaamde G0-fase, waarbij ze niet meer delen of eerst een lange rustfase hebben. Dit zijn bijvoorbeeld zenuwcellen.

Een heel mooi voorbeeld van de soort groei die jij beschrijft is te vinden bij een zygote (bevruchte eicel). Maar ook andere cellen delen zich op deze manier, wanneer ze delen. Een voorbeeld kan bijvoorbeeld een spiercel zijn.

Overigens kunnen cellen ook een mutatie in het DNA ondergaan, waarna ze ongecontroleerd door blijven groeien: kanker. Het is dezelfde soort deling.

Het is onmogelijk om van al die cellen een overzicht te geven met hun bijbehorende taken, daarvoor zou je moeten zoeken naar een studieboek van de studie medische biologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door mitose kunnen lichaamscellen zich delen en door meiose geslachtscellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al het leven op aarde is opgebouwd uit cellen. Bacteriën bijvoorbeeld, bestaan uit slechts 1 cel. Celdeling bij bacteriën zorgt dus voor het ontstaan van een nieuw individu.
Ook zijn er organismen die kolonies vormen: grote groepen identieke cellen die samen overleven in een soort 'klompje'.
(Veel bacteriën zijn kolonievormend).
Als laatste heb je nog meercellige organismen, denk hierbij bijvoorbeeld aan dieren en planten. Meercelligen zijn organismen waarbij celspecialisatie optreedt, er ontstaan verschillende cellen die allemaal hun eigen functie hebben. Dit is evolutionair gezien een grote vooruitgang, omdat het gehele organisme zich met meer functies beter kan aanpassen aan zijn omgeving en dus beter kan overleven. Een nadeel aan meercelligheid is afhankelijkheid: zo is een spiercel afhankelijk van een darmcel, omdat een darmcel voedingsstoffen opneemt. Vaak is deze afhankelijkheid zo groot, dat wanneer een te grote groep cellen van een celtype dood gaat, het gehele organisme sterft. (Bijvoorbeeld: wanneer het hart stopt gaat een mens dood).