Welk dier lijkt het meest op een spin?

Ik moet een opdracht doen voor school over insecten.. en de vraag was ook; welk dier lijkt het meest op een spin? ik kon het niet vinden op internet. Weten jullie het? Beantwoord maar :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg ook even op school dat een spin géén insect is maar een geleedpotige ;p

Het beste antwoord

Een spin is eigenlijk geen insect, maar een arachnide (spinachtige).
Zoek op "spinachtigen" dan vind je andere achtpotige beesten. Die lijken het meeste op de spin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(schorpioen, teek, mijt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ :D krijg er de kriebels van :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spin is geen insect, maar de soort behoort tot de geleedpotigen.
Spinnen hebben itt insecten 8 poten ipv 6.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje wel. nu heb ik het antwoord. :)

Andere antwoorden (6)

Heel simpel: de hooiwagen. Dat is geen spin.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooiwagens
(Niet te verwarren met de trilspinnen die graag binnen aan het plafond zitten en wel zoals echte spinnen een geleed lijfje hebben - en ze gaan heel hard trillen/draaien als je naar ze blaast bijvoorbeeld.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een langpootmug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt er op!een teek is ook verre Fam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spin is een geleedpotige. Geleedpotigen (Arthropoda) zijn dieren met een uitwendig skelet van chitine, eventueel versterkt met calciumcarbonaat, waarvan de poten een aantal gewrichten hebben. Hun lichaam is gesegmenteerd, waarbij verschillende ondergroeperingen kunnen zijn ontstaan (tagmosis, versmelting/samengroeiing van een aantal segmenten), zoals bij spinnen in een kopborststuk en achterlijf. Doorgaans zijn geleedpotigen verdeeld in een kop, borststuk en achterlijf. Ze vormen de grootste stam van het dierenrijk en komen in alle leefomgevingen (land, zoet water, zout water) voor. De insecten alleen al tellen inclusief niet-ontdekte soorten ongeveer 5-8 miljoen soorten.

Zo zijn er de Arachnida (spinachtigen, met o.a. de schorpioen, hooiwagens, vogelspin, teek, mijt), de Merostomata (o.a. degenkrabben) en de zeespinnen (Pycnogonida).
In deze groep hebben de voorste segmenten alleen de onderste ledematen behouden. Meestal gaat het om de voorste zes segmenten, waarvan het eerste (de chelicerae) de monddelen vormt, het tweede paar is omgevormd tot antennes en de overige vier paar zijn poten. Dieren uit deze groep hebben dus meestal acht poten. De achterste segmenten hebben alleen de bovenste ledematen behouden en hebben een functie voor de ademhaling.

Je kan dus kijken binnen deze specifieke sectie van de geleedpotigen, of naar de overkoepelende indeling.
als je je verder wil verdiepen in geleedpotigen en welke dieren daartoe allemaal behoren zijn er 3 andere groepen naast de spinachtigen:

- Uniramia of Tracheata. Dit is de grootste groep met de zespotigen met o.a. de insecten, de springstaarten en de duizendpotigen.

- Crustacea of kreeftachtigen met o.a. kreeften, garnalen, watervlooien, pissebedden, vlokreeftjes.

- Trilobita of trilobieten. De trilobieten zijn een uitgestorven groep waarvan veel fossielen bekend zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een teek of een schorpioen.
maar eerder de teek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nr.1 is een spin is GEEN insect omdat een insect 6 poten heeft en een spin 8. nr.2 is ik denk dat het een krab is.