waarom zyn dieren neuzen vaak nat ?

Zoals van katten en honden , ik weet dat honden dan gezond zyn maar waarom dan van katten ? want als die slapen zyn de neuzen droog dus dan zyn ze niet meteen ongezond.. als ze energie hebben lijkt wel dan is de neus nat ? waar komt dat vocht dan vandaan , doen ze dat zelf of komt dat uit hun neus..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Hond:

Deze natte neus wordt onder andere bepaald door kliertjes in de bedekking van de neusspiegel en doordat de traanafvoerbuizen van de beide ogen uitmonden vooraan in de neus.

Overigens: De neus zegt niet zoveel over de gezondheid van de hond. Een natte, koude neus betekent niet persé een gezonde hond en een warme neus niet persé een zieke hond.

Kat:

Het traanvocht verzamelt zich in de ooghoek, waar twee traanbuisjes het overtollige traanvocht afvoeren via de neus (1 ml per dag). Dit verklaart waarom een neus altijd wat vochtig is. Een natte neus betekent dat er voldoende traanproductie is, maar wil niet zeggen dat het dier niet ziek kan zijn.

Bronnen:
weetjesoverkatten.nl/oog.htm
abiag.nl/html/neus.html