waarom moet je op de middelbare school goed zijn in wiskunde als je dierenarts wilt worden.

Omdat je als dierenarts goed moet kunnen rekenen, het staat nogal stom als je je rekenmachine erbij pakt voor een inenting. Bijv. Een hond moet 2 ml. Antibiotica krijgen per kilo lichaamsgewicht, en de hondweegt 7,5 kilo.

Buiten dat wiskunde in heel je leven handig is, is het beroep dierenarts veelzijdig. Zo kan je bijvoorbeeld een praktijk beginnen waarbij veel wiskunde komt kijken. Of je wordt geen dierenarts maar iemand die apparaten voor dierenartsen ontwerpt. Je hebt ook veel administratie werk maar waarschijnlijk heb je wiskunde 5 dus dat is niet relevant.

Wiskunde zal je niet alleen nodig hebben voor praktische berekeningen. Hoewel dit heel belangrijk is kan er ook nog een ander belangrijk onderdeel van wetenschap omschreven worden. Al het wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd op statistische analyse. Dit is een specifiek soort wiskunde waarin vele wiskundige onderdelen terug komen. Om deze statistische analyses te kunnen begrijpen, en later zelf ook uit te voeren, moet je een redelijke wiskundige basis hebben. Dit wordt op de middelbare school al aangeboden.

Voor medicijnen die je later gaat schrijven

Omdat er op het examen niet gevraagd wordt wat je wilt worden. Als je in andere vakken goed genoeg bent ,zal je evengoed wel je diploma halen .

als je diergeneeskunde wil gaan studeren krijg je ook wiskunde. Diergeneeskunde is een beta studie: "Exacte wetenschappen zijn die takken van wetenschap die gebaseerd zijn op natuurwetten en theorieën die gekenmerkt worden door wiskundige modellering, formele logica en (met uitzondering van de wiskunde) experimentele toetsing (de wetenschappelijke methode)" Dit betekent dat er in de leerstof die je krijgt heel veel wiskundige formules en grafieken zitten, waaruit je bepaalde processen kunt af lezen. Onderstaande plaatjes zijn resp. een grafiek over heupafwijkingen bij honden en iets over hormooninjecties bij dieren, om je een beetje een idee te geven. Toegevoegd na 4 minuten: kijk eens hier: http://www.uu.nl/university/bachelors/NL/diergeneeskunde/studieprogramma/Pages/studieopbouw.aspx Dan kun je zien welke vakken je krijgt als je diergeneeskunde wilt gaan studeren.

Een dierenarts is ook wetenschapper, Naast statistiek en andere wiskundige vaardigheden moet een dierenarts ook het nodige weten van medicijnen zelf , er is immers geen dierenapotheek. De werking van medicijnen zijn niet alleen afhankelijk van het gewicht van het dier maar ook zijn verbrandingsnelheid (het metabolisme), de snelheid waarmee bv. de lever het geneesmiddel opzet en zo kan je nog uren doorgaan. De dierenarts moet dus vanuit een standaardsituatie geneesmiddelen kunne omrekenen naar het type dier en het gewicht. Zo worden sommige medicijnen niet naar gewicht maar naar lichaamsoppervlak berekend. Maar ook de krachten die dieren moeten kunnen ontwikkelen, de scheikundige en biochemische processen ed. vergen veel wiskundig inzicht. Bij medisch onderzoek is belangrijk dat via wiskunde te sterk afwijkende waarden (significanten) uit de gevonden doseringen moeten worden gehaald. Ook verlopen veel processen in dieren niet lineair maar exponentieel of logarithmisch. De benodigde wiskunde is wel toepasbaar in de praktijk, het is dus niet alleen droge algebra. Maar een gedegen basiskennis om de wiskundige inzichten verder uit te bouwen is onvermijdelijk. Diergeneeskunde vergt zowel een "fingerspitzengefuhl " als een gezonde dosis exacte kennis van natuurkunde, (bio)chemie en biologie, deze vakken bevatten veel wiskunde.

Omdat wiskunde ook je inzicht vergroot. Het is naast dat sommige mensen het echt nodig hebben voor hun vervolgopleiding, ook goed voor de ontwikkeling van je hersenen. Vind het vervelend om dit zelf toe te geven :p

Voor dierenartsen is het niet zo heel erg relevant, tenzij ze in de wetenschap actief willen zijn. In de beroepspraktijk houdt het denk ik wel op bij het bepalen van het metabool gewicht en het uitrekenen van een dosering.

Niet relevant? Wiskunde is zo enorm omvattende wetenschap... Laatst is er bij mij een botje in mijn gebroken hand gezet. Met pinnen vastgezet. Hiervoor had de chirurg baat bij ruimtelijke inzicht (dat gevormd wordt bij o.a. wiskunde). Tegelijkertijd was hij waarschijnlijk niet goed of maakt hij een fout want de hoek waarin het bot was gezet was verdraait zodat mijn vingers niet goed sluitten. Dit moest operatief gecorrigeerd worden. Zo zie je maar: Wiskunde kom van pas en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken!

Ik wil aan de andere reacties toevoegen dat het ook je inzicht en analytische denkvermogen vergroot. Voor dierenarts is het misschien niet uiterst noodzakelijk. Voor het berekenen van doseringen misschien.