Kan lelijk mooi worden?

Een rups met veel haar en stekels kan wel een erg mooie vlinder worden.
Een jonge grasparkiet van een dag oud is ontzettend lelijk. maar later is het toch een mooie vogel.
Wat is voor jouw lelijk wat later toch mooi is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Alles en iedereen wat op het eerste gezicht niet echt fraai is, is, als je het of hem/haar beter leert kennen, mooi - omdat je door de persoonlijkheid (voor mij heeft een boom of een wolk of een uitzicht op een bepaalde manier óók persoonlijkheid, omdat het uniek is) te leren kennen het of hem/haar gaat waarderen. Soms ga je er zelfs van houden, omdat er zo veel moois in te ontdekken valt.

Ik fotografeer veel liever de handen van een hoogbejaarde vrouw dan die van een perfekt-gemanicuurde 20-jarige, en hoe krommer een scheefgewaaide boom, hoe liever ik hem wil schilderen
Die hebben een verhaal.....
Mooi = een etiketje.
Ik heb liever warm, vriendelijk, uitnodigend dan het aan mode onderhevige "mooi".

Als Marilyn Monroe vandaag met haar figuurtje van toen moest meeconcurreren, zou ze het niet redden - ze is voor nu te dik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven
+1

Andere antwoorden (8)

Iemand die eerst lelijk is(qua uiterlijk) maar dan later vreselijk mooi is qua innerlijk.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de term lelijk, voortdurend verkeerd en onnodig wordt gebruikt. Ik ben van mening dat de schoonheid van iets, of iemand in verschillende factoren zit. En niet in het geen je in eerste instantie ziet. Ik geloof ook niet in 'liefde op het eerste gezicht'. Als ik hier altijd de tweede keer voor moet kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan je wel lelijk bezeren maar nooit lelijk zijn.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist...
Begrippen als leijk en mooi zijn heel divers van opvatting en zeer persoonlijk gericht; wat ik mooi vind kun jij lelijk vinden en andersom.
Het is maar goed ook, anders liepen we allemaal in hetzelfde pakkie, reden we in hetzelfde blik en woonden we in dezelfde huizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lelijk is dat wat niet beantwoord aan de norm van dit moment bijvoorbeeld als je nu een auto als bijvoorbeeld een t ford op de markt zou brengen met de prestaties die nu normaal zijn zou hij zo lelijk gevonden worden dat hij niet te verkopen zou zijn, destijds was het de marktleider. En in de victoriaanse tijd was het een schoonheidsideaal om er zo wit mogelijk uit te zien wat nu als ziekelijk gezien word. mooi en lelijk zijn dus relatieve begrippen.
voor mij is lelijk wat later toch mooij blijkt te zijn de hoop op een leven wat achteraf toch mooijer is als je nu hopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Tja, wat is dan lelijk?
Ik was altijd verliefd op Ramses Shaffy. Helemaal geweldig.
Dat vonden de meenste mensen een foeilelijke man...
Met andere woorden: Jouw vraag is niet te beantwoorden, omdat lelijkheid niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij op R.S.?
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, 100 jaar geleden was dat ongeveer....; )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je nog zo jong!
de jonge duifjes die we binnenkrijgen op het vogelasiel zijn niet om aan te zien zo lelijk, maar o wat zijn ze vertederend :)
Rieneke1
14 jaar geleden
Lelijk is een relatief begrip. Sommige mensen, dieren, planten en dingen kunnen mooi zijn van lelijkheid.

Lelijke mensen bestaan in mijn ogen niet, een lelijk karakter wel.

Iets of iemand kan op het eerste gezicht lelijk zijn, maar juist door verder te kijken dan de oppervlakte is er altijd wel schoonheid te vinden. En vaak dusdanig meer dat je de 'lelijkheid' niet eens meer ziet en het zelfs mooi wordt.

Een pasgeboren konijn is niet mooi, maar kijk eens hoe ze er later uit kunnen zien!:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lief klein konijntje!
Daar zijn liedjes over.
+1
Ja hoor.. ik vond mezelf vroeger hartstikke lelijk maar moet je nu maar eens kijken!
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kzieniks?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar kan ik kijken dan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou.. mijn voeten zien er toch al prima uit!
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, wat een voeten!!