Nee, en ook geen hersnen. Ze hebben een mond, maag, anus, en een watervatenstelsel. Voor de voortbeweging maken ze gebruik van spieren die aangetrokken of gestrekt worden en zo duizenden afzonderlijke buisvoetjes bedienen.

Toegevoegd na 1 minuut:
hersnen = hersenen
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Amadea geen ogen zoals wij zelf; maar die hebben insecten ook niet en ieder is het er wel over eens dat ook insecten ogen hebben. Het ligt er inderdaad maar aan wat je als ogen aanvaardt. Maar ze hebben wel degelijk organen om licht mee waar te nemen.
Amadea
9 jaar geleden
@WillemNeoChor en @Wijn: het is maar hoe je de vraag leest. Jullie vatten 'm op als dat er gevraagd wordt of zeesterren ook organen hebben waarmee ze kunnen zien. Ik lees letterlijk de vraag of ze ogen hebben. En daarop is het antwoord toch echt nee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echter, in de Wiki wordt toch heus gesproken over oogjes...
Amadea
9 jaar geleden
Een oog is een bolvormig orgaan dat door middel van lens, netvlies, hoornvlies, staafjes en kegeltjes beeld kan opvangen en dat als signalen naar de hersenen stuurt, waarna het beeld daadwerkelijk gezien wordt.
Computoon
9 jaar geleden
Da's een mooie definitie...
De vraagsteller had dan beter kunnen vragen: kan een zeester licht waarnemen. Dan zou er geen verwarring kunnen ontstaan
Ja, met een beetje goede wil en als je de interpretatie niet te nauw neemt. zie de bron, kijk bij zenuwen en zintuiglijke waarneming.

Toegevoegd na 2 minuten:
een plus voor je vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja en Nee, het hangt ervan af hoe je het bekijkt:
Werkelijk hebben ze geen ogen maar toch kunnen ze 'zien'

Ja:
Zeker! Maar wel hele andere ogen dan jij en ik. Zeesterren hebben meestal vijf armen. Op de punt van elke arm zit een plekje dat gevoelig is voor licht. Zo’n ‘oogje’ merkt of het licht, donker of schemerig is. Maar het oogje kan geen kleur zien en ook geen plaatjes. De zeester merkt het dus als er een schaduw op hem valt, maar hij ziet niet of er nou een haai voorbijkomt of een bootje.

Horen kan een zeester al helemaal niet. Wel heeft hij honderden kleine zuigvoetjes onder zijn buik. Daar gaat ‘ie mee aan de wandel. Sommige zeesterren gaan wel 30 centimeter per minuut! Ook kunnen de voetjes iets vastpakken, zoals een smakelijke mossel.

Maar hoe vindt een zeester zo’n mossel? Aan het uiteinde van elke arm zitten zuigvoetjes die kunnen ruiken. Drijft de geur van een mossel voorbij, dan krult de zeester het puntje van één arm op. Hij laat zijn minineusjes wapperen in het water en ruikt eens even goed. Dan loopt hij een stukje, tilt een andere arm op en ruikt in een nieuwe richting.

Biologen denken dat de zeester vergelijkt wat de twee pootjes ruiken. De arm die de sterkste geur oppikt, neemt de leiding. De zeester loopt achter dat pootje aan: pas maar op mossel, ik kom je opeten!

Nee:
Zeesterren hebben geen hoofd of hersenen of ingewikkelde zintuigorganen zoals oren, neus, ogen.

Ze krijgen wel prikkels door hun armen wanneer ze in ander water komen of eten vinden.