Wat is er bekend over amfetamine en hersentumoren en of andere vormen van kanker?!

Is er onderzoek naar gedaan? En zou amfetaminegebruik na de diagnose het groeiproces van een tumor kunnen beïnvloeden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Antwoorden (1)

Er zullen hier vást geen gecontroleerde studies naar gedaan zijn, om de simpele reden dat een ethische commissie (die toestemming zou moeten geven voor een dergelijk onderzoek) nooit een onderzoek gaat goedkeuren naar de mogelijk negatieve effecten van drugs op een ernstige ziekte als kanker.

Het zou kunnen dat er wél casusbeschrijvingen zijn, die het ziekteverloop beschrijven bij één of een paar patiënten die tegen het advies van hun arts in, toch deze drugs zijn blijven gebruiken. Maar daar zijn eigenlijk geen conclusies uit te trekken, omdat drugs niet alleen invloed zouden kunnen hebben op de ziekte zelf, maar vooral ook op de behandeling. Het is dus nooit te meten welke invloed het gebruik van amfetaminen heeft gehad op het verloop.

Mocht je bang zijn dat amfetaminegebruik de groei van een tumor negatief zou kunnen beïnvloeden, dan kun je die vraag het beste voorleggen aan een oncoloog, liefst natuurlijk de behandelend arts van degene op wie deze vraag betrekking heeft. Voor zover ik weet (maar het is niet mijn vakgebied) is er geen bekende carcinogene (=kankerverwekkende) werking van amfetamines. Mij lijkt dat de inname van veruit de meeste (niet-oncologische) medicatie geen invloed heeft op de groei van kankercellen, behalve bij hormoongevoelige kankersoorten. Ik kan kijken of ik er iets over kan vinden in medische databases, maar denk niet dat er een bekende invloed is.