Een kat lijkt echt veel op een uil valt mij op, zijn hier theorieen over?

Toegevoegd na 25 minuten:
Zijn er misschien verhalen uit de mythologie bekend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Het zijn beide jagers. Doordat de ogen naast elkaar zitten hebben ze veel overlap en kan het dier zeer goed afstanden schatten. (denk maar aan jezelf als je één oog afdekt, dan zie je geen afstand meer)
Bij prooidieren is het belangrijker dat ze een groot gebied kunnen overzien. Daarom zitten de ogen aan de zijkanten van het hoofd, zoals bij een paard. Die zien een groot gebied maar hebben weinig overlap waardoor ze niet zo goed afstanden zien.
Vogels hebben zich al voor het jura-tijdperk van zoogdieren afgescheiden dus hun gelijkenis komt meer voort uit dezelfde functie van de ogen dan dat ze verwant zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, het zijn allebei roofdieren. Ze hebben de ogen voor in de kop zitten, zodat ze goed diepte en afstand kunnen schatten als ze met een rotgang op een prooi afgaan.
Bovendien zijn het allebei nacht/schemerdieren, zodat de ogen nog eens extra opvallen, met grote pupillen in de schemer.
En doordat sommige uilen pluimpjes op de kop hebben, lijken ze net zulke oorschelpen te hebben als katten.
Dus je gelijkenis kan ik wel volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat staat er op jou foto als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Een opaal. 't Is een ketting die ik een poosje terug gekocht heb. Je ziet het op de foto niet, maar er zit een prachtige schittering in.