De spiervezels zijn in een zeer regelmatig patroon gerangschikt. De donkere streep bestaat uit Myosinevezels en de open stukken bevatten alleen actinevezels, die tussen de myosinevezels door getrokken kunnen worden. De regelmatige rangschikking is nodig om de hele spiervezel als een eenheid snel samen te laten trekken. Dat is het geval bij het hart en bij de willekeurige spieren die snel en gecoördineerd samen moeten trekken onder invloed van een electrische stimulus of een zenuwprikkel.
In het gladde spierweefsel zitten dezelfde ook actine- en myosinevezels, maar daar zitten dze wat onregelmatiger verdeeld. Deze spieren maken langzame minder gecoordineerde bewegingen in de darm, de urineblaas, bloedvaten en dergelijke..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat deze spieren onder invloed van de bewuste wil samen moeten kunnen strekken en glad spierweefsel kan dat niet.

Door de bouw van de dwarsgestreepte spier kan de spier je de spier bewust aanspannen en bij gladde spieren kan je dat dus niet doordat die een andere bouw hebben.