Een shannon index van 1,386 wat zegt dat over een soort?

Met de shannon index bereken je de mate van onzekerheid van het vinden van bepaalde soorten in het gebied. Maar als je een index van 1,386 hebt is de kans dat je een specifiek soort dan tegen komt groot of klein?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

De Shannon Index zegt iets over het aantal soorten, èn de hoeveelheden van de soorten. Dat is waarschijnlijk de reden dat die formule zo ingewikkeld is.

Een laag getal geeft dus een kleine diversiteit aan, en een hoog getal een grote diversiteit. In je voorbeeld noem je 1,386, maar de formule heeft in zich, dat de uitkomst eigenlijk niet kleiner dat 1,5 kan worden, en niet groter dan 3,5.

Het getal zèlf zegt helemaal niets. Dus geen absolute maar relatieve waarde. Je kunt de uitkomst alleen gebruiken in combinatie met een andere uitkomst, en dan vergelijken. Als je jouw voorbeeld van 1,386 dus vergelijkt met een andere uitkomst van een andere gebied (b.v. 2,9) pas dan kun je conclusies trekken op basis van een vergelijking van 2 gebieden, en onderzoeken hoe het komt dat die verschillen er zijn.