als wintervoorraad.
in plaats daarvan krijgen ze van de imker een vervangende suikeroplossing.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Winnie the Pooh dacht het antwoord te weten: ?The only reason for being a bee that I know of is making honey?.. and the only reason for making honey is so I can eat it.? De werkelijke reden is dat bijen leven van de nectar die ze uit bloeiende bloemen halen. Tijdens de lange winter zouden ze dus niets te eten hebben, ware het niet dat ze in de zomer een grote hoeveelheid van die nectar verzamelen en omzetten in honing. Die slaan ze op in bijenkorven en zo komen ze met gemak de winter door. Alhoewel een bij er zijn hele leven aan besteedt om een halve theelepel honing te maken, is dit toch veel meer dan hij zelf op kan eten. Er schiet dus heel wat over voor mensen.
fremar
13 jaar geleden
Bijen maken honing om van te leven, als voedselvoorraad. De haalbij is de hele dag bezig met het verzamelen van nectar, stuifmeel, water en propolis (harsachtige stof die de bijen van boomknoppen verzamelen). Al deze ingrediënten zijn nodig voor het maken van honing. De haalbij vliegt terug naar de bijenkorf of kast waar de andere bijen er honing van maken en in de honingcellen opslaan. De cellen worden afgesloten met was waardoor er geen vocht meer in de honing kan komen.

Het is niet zo raar dat bijen boos worden als geprobeerd wordt hun honingvoorraad af te nemen. Ze werken de hele dag om honing te maken, er zijn zelfs wachtbijen die de hele dag de ingang van de bijenkorf of kast bewaken! Het verzamelen van honing kun je beter aan een imker overlaten. De imker weet alles van bijen, heeft beschermende kleding en weet hoe de honing “geoogst” moet worden.