Waarom kunnen pinguins niet vliegen?

Het zijn toch vogels met vleugels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.4K
ItisILeClerc
13 jaar geleden
wel eens een pinguin gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kleine dikzakjes

Antwoorden (10)

Hun vleugels zijn veel te klein t.o.v. hun lichaam.

Toegevoegd na 59 minuten:
Deze pinguins vliegen wel, trouwens:
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie Loenie daar eens schattig hollen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kleine dikzakjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kiek m goan!
"Vliegende vogels hebben extreem lichte beenderen, buisvormig en hol, wat het gewicht van de vogel vermindert, wat nodig is bij het vliegen. Bovendien hebben ze een systeem van luchtzakken, die ingebouwd zijn in sommige lichaamsdelen, zodat de gestroomlijnde vorm, nodig om de wrijving bij het vliegen te verminderen, bewaard blijft.

De beenderen van een pinguïn zijn niet met lucht gevuld en extreem licht, maar zwaar en vol merg. Bovendien heeft het systeem van luchtzakken gedeeltelijk moeten wijken ten voordele van een reuzegrote maag, zodat ze tot een derde van hun lichaamsgewicht kunnen opnemen aan voedsel.
Dit heeft tot gevolg dat een pinguïn niet, zoals bv. een zwaan, op het water drijft maar grotendeels onder water is met enkel zijn kop, hals en rug boven water. Voordeel hiervan is dat een pinguïn, op zoek naar voedsel, diep kan duiken wat voor andere vogels niet mogelijk is, en toch door het luchtzakkensysteem geen problemen heeft bij het opduiken."

http://www.pinguins.info/Nederlands/Evo_vlieg.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pietje , pinguins eten vis in zee die dikwijls heel diep zwemt. De kracht die nodig is om van de grond te komen staat in verhouding tot de vleugelwijdte . De zwaarste pinguin is zwaarder dan de zwaarste vogel . Hun lichaamsgewicht heeft te maken met hun bottenstructuur en hun "walvisvet". Dat vet beschermt ze tegen de poolkou. Om op te stijgen zouden 35 vleugelslagen per SECONDE moeten maken . Dat is net zoveel als 'n kolibri . Die kleine vleugels zijn ideaal voor ze om onder water te zwemmen.Zij vliegen als het ware onder water .Zij hebben 'n hoog gehalte aan mioglobine .Dat is 'n zuurstofbindend eiwit in de spieren . Daardoor kunnen ze zo lang onder water blijven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze geen landingsbanen hebben op de zuidpool ;-)

Nee, ze zijn gewoon te zwaar en hun vleugels zijn te klein, daar heeft moeder natuur over beslist. De zwaartekracht wint het van de middelen die zij hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pinguin kan niet vliegen omdat ze de vleugels niet ver genoeg kunnen spreiden.

In plaats van vliegen in de lucht hebben ze 'onderwatervleugels'. Pinguins vliegen dus in het water in plaats van in de lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn rudimentaire vleugels. Resten van wat mogelijk bij voorouders van heel lang geleden grotere vleugels waren die wel dienden om te vliegen.
Zoals de pinguin zich als diersoort heeft ontwikkeld, hebben de vleugels op land nauwelijk een functie meer, zo te zien alleen bij het bewaren van evenwicht. In het water zijn het een soort vinnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
nog even een linkje gezocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je misschien weet hebben kippen het zelfde. Kunnen zelf niet vliegen maar hebben duidelijk vleugels. Vogels zijn extra licht qua lichaam en kunnen dus met (grote) vleugels vliegen. Pinguins zijn op zich zwaarder en hebben ten opzichte van hun lichaam wat kleinere vleugels. Ze gebruiken hun vleugels meerendeel om mee te zwemmen in het water want het zijn ook waterdieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is min of meer gegeven want de pinguin is geëvolueerd tot wat deze vogel nu is, en soort van vliegende onderwatervogel. De vraag kon dus beter gesteld worden, waarom kunnen pinguins niet MEER vliegen. Pinguins hebben zich dus aangepast aan de omstandigheden waarin zij leven. Daarin was hun leven in het water belangrijker dan hun leven in de lucht en zie hier het resultaat, de hedendaagse pinguin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde redenen als sommige zoogdieren (walvissen) niet kunnen lopen en sommige loopvogels (struisvogels, emoe's en kiwi's) niet kunnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat op antarctica geen landzoogdieren leven. Vogels zoals zeekoeten en papegaaienduikers, met een gelijksoortig leef en eetpatroon leven op het noordelijk halfrond en daardoor lopen ze het risico dat poolvossen, veelvraten, eskimo's of ijsberen hun nestkolonies komen verstoren. Daarom worden ze gedwongen op onherbergzame eilanden en steile kliffen te nestelen die landzoogdieren niet of moeilijk kunnen bereiken. Hun vleugels zijn wel zeer klein en vormen een soort compromis tussen vliegen in de lucht en in het water.
Omdat pinguins geen last hadden van landzoogdieren konden ze eenvoudig op vlakke stukken land gebruiken voor de voortplanting die ze gewoon lopend konden bereiken en was de noodzaak om nog te kunnen vliegen verdwenen en werden de vleugels optimaal om onder water te vliegen.